تمیز کردن فرش (بدون نیاز به شست و شو)

دسته بندی: مقالات
تعداد نظرات : 0

فرش را زیاد نشورید! از اخرین باری که فرش خود را شسته اید چقدر می گذرد؟با توجه به چالش های شست و شو کامل فرش ما در این مطلب روش های دیگری برای تمیز کردن فرش به شما توصیه می کنیم. برخی از این روش ها عبارتند از: تمیز کردن فرش با برف، تمیز کردن فرش با جارو برقی، تمیز کردن فرش با جوش شیرین و ...پس با ما همراه باشید.

نحوه تمیز کردن سریع فرش و موکت در روزهای پایانی سال

یکی از بهترین روش های تمیز کردن فرش بدون اینکه هزینه ی بالایی برای شما داشته باشد، جاروبرقی کشیدن فرش است.در این مفاله در ابتدا به مشکلات و چالش هایی که ممکن است برای تمیز کردن فرش داشته باشید توضیح می دهیم، سپس تکنیک و ترفندهای ساده ای که بدون شستن، فرش شما تمیز می شود را آموزش می دهیم پس با ما همراه باشید.

تمیز کردن فرش بدون شست و شو

مشکلات شستن فرش در منزل

تمیز کردن فرش روش های مختلفی دارد. اما محبوب ترین روش تمیز کردن فرش همواره شست و شو کامل فرش است. شست و شو فرش یکی از پرچالش ترین کارهای منزل است. شست و شو فرش در منزل اتلاف وقت، اتلاف آب و انرژی جسمانی است. از چالش های شست و شو فرش می توان به مواردی چون:

  • سنگینی فرش و سختی حمل و نقل
  • چالش پیدا کردن مکان مناسب برای شست و شو
  • شیوه ی درست شستن فرش
  • دمای آب شست وشو
  • مواد شوینده
  • مصرف بالا آب

اشاره کرد که همگی از چالش های حین شست و شو هستند و بعد از پایان شست و شو چالش و مشکلات بعد از شست و شو آغاز می شوند.

چالش های بعد از شستن فرش

برخی از چالش های بعد از شستن فرش عبارتند از:

  • سنگین شدن فرش خیس و دشواری جا به جایی و حمل آن
  • پیدا کردن مکانی مناسب برای خشک کردن فرش
  • شرایط آب و هوایی و جوی
  • درست خشک نشدن فرش
  • بوی نم فرش بعد از شست و شو
  • زردی فرش و ریشه های فرش بعد از شست و شو
  • کدری فرش بعد از شست و شو
  • بوی بد گرفتن فرش از آفتاب
  • پریدگی رنگ فرش زیر نور خورشید
  • احتمال چروک شدن، کیسی و پاره شدن فرش
  • احتمال به سرقت رفتن فرش

بهترین ترفندهای از بین بردن چروک فرش را در مقاله ” از بین بردن چین و چروک فرش” مطالعه کنید.

چالش های شستن فرش در قالیشویی

استفاده از خدمات قالیشویی یکی از راه حل هایی است که شما را تا حد زیادی از فکر کردن به چالش های شست و شو فرش راحت می کند اما استفاده از قالیشویی هم به خودی خود چالش های فراوانی دارد. برخی از این چالش ها عبارتند از:

  • مطمئن نبودن از کیفیت شست وشو قالیشویی
  • احتمال آسیب دیدن رنگ و یا ساختار فرش، الخصوص فرش های ابریشم ماشینی و دستبافت در قالیشویی
  • عدم اطمینان از کیفیت و استاندارد مواد شوینده در قالیشویی
  • خوب شسته نشدن فرش
  • بو گرفتن فرش در اثر خشک شدن نامناسب
  • باقی ماندن برخی از لکه ها روی فرش
  • کدر شدن فرش بعد از قالیشویی
  • زرد شدن ریشه ها و فرش
  • آسیب دیدن ریشه و شیرازه های فرش در قالیشویی
  • رنگ پریدگی فرش های ابریشم ماشینی و ابریشم دستبافت در قالیشویی و …

قبل از استفاده از خدمات قالیشویی از حرفه ای بودن مجموعه قالیشویی و استاندارد بودن مواد اولیه و روش های شست و شو اطمینان حاصل کنید.

همانطوز که اشاره شد فرش چه در منزل و چه در قالیشویی شسته شود، همه ی چالش های ذکر شده را به همراه خواهد داشت و علاوه بر همه اینها همچنان احتمال اینکه فرش کاملا تمیز نشده باشد و برخی لکه ها، کدری فرش، زرد شدن فرش باقی مانده باشد، زیاد است.بو نم گرفتن فرش نیز می تواند یکی از همان مشکلات بعد از تحویل گرفتن فرش از قالیشویی براش شما اتفاق بیافتد.در این مطلب ما ترفندها و روش هایی را به شما پیشنهاد می کنیم تا تمیز کردن فرش ها را بدون کمترین هزینه و دردسر به شما توضیح دهیم.

روش و ترفندهای شستن فرش در خانه

منظور از ترفندهای تمیز کردن فرش بدون شست و شو چیست؟

ترفندهای تمیز کردن فرش، روش هایی هستند که انجام منظم آنها باعث سلامت و زیبا ماندن فرش های شما می شود. ترفندهای تمیزکردن فرش بدون شست و شو عبارتند از روش هایی که بدون نیاز به شستن کامل فرش، به شما کمک می کنند تا فرش های شما تمیز و سالم باقی بمانند تا نیاز به هزینه اصافی و استفاده از آب به حداقل برسد. شاید برخی از این ترفندها در نظر اول بسیار ساده باشند و چندان کارگشا به نظر نرسند اما خواهید دید همین قدم های کوچک تا چه حد کار را برای شما ساده خواهند کرد. همچنین اگر برای سپردن فرش‌هایتان به قالیشویی زمان اندکی دارید می‌توانید با چند روش ساده فرش ها را در زمان کم تمیز کنید.

استفاده از ترفندهای تمیز کردن فرش چه مزیت هایی دارند؟

  1. افزایش طول عمر فرش
  2. کاهش مصرف آب
  3. کاهش احتمال پوسیدگی فرش
  4. عدم نیاز به شست و شو مجدد فرش های کدر یا زرد شده
  5. لک نشدن فرش

با مطالعه “اصول نگهداری از فرش های دستبافت و ماشینی” می توانید طول عمر فرش خود را چند برابر بیشتر کنید.

ترفندهای تمیز کردن فرش

 1. جارو زدن فرش

استفاده از جاروهای سنتی برای تمیز کردن فرش یکی از قدیمی ترین روش های تمیز کردن فرش است. جاروهای سنتی یا همان جارو رشتی، علاوه بر تمیز کردن سطح فرش از گرد و خاک رنگ فرش را درخشان می کنند.

 2. جارو برقی کشیدن فرش

جارو برقی کشیدن فرش یکی از متداول ترین روش ها برای تمیز کردن فرش است. جاروبرقی ذرات آشغال و گرد و خاک را از عمق فرش شما بیرون می کشد. هفته ای حداقل یکبار فرش های خود را با درجه بالا جاروبرقی بکشید تا از نبودن ذرات آشغال و گرد و خاک مابین پرزهای فرش مطمئن شوید. کشیدن جارو برقی علاوه بر گرفتن خاک فرش، به مرتب شدن نخ های خاب و افت ضخامت نکردن فرش نیز کمک شایانی می کند.

برای اینکار ابتدا تمام وسایلی که ممکن است وارد جاروبرقی شود را از سطح فرش جمع آوری کنید و پرده‌ها، مبل‌ها، پنجره‌ها و … را خوب گردگیری کنید و سپس اقدام به جاروبرقی کردن نمایید. اگر فرشتان نو باشد اینکار باعث می‌شود که پرز فرش هم کمتر شود و به طورکلی جاروبرقی کشیدن به دلیل اینکه سطح فرش را کاملا تمیز می‌کند باعث می‌شود حتی اگر فرشتان را نشویید تا حدی تمیز به نظر بیاید.

قبل از هرکاری وسایل خانه را گردگیری کنید و آشغال های بزرگ را از کف خانه جمع آوری کنید.

 3. تمیز کردن خاک فرش

فرش های دستبافت، فرش های خرسک، فرش پرزبلند و شگی ها، دستبافته های هندی، گلیم و فرش های چرمی به علت شکل بافت و نوع الیاف خود بسیار مستعد جذب گرد و خاک هستند و جاروبرقی نمی تواند همه گرد و خاک آن ها را به صورت کامل تمیز کند. بهترین روش برای این سبک از فرش ها تکاندن و خاک گیری است. برای خاکگیری فرش، فرش را از یک میله یا بند آویزان کنید و از پشت با یک چوب به آن ضربه بزنید. دقت کنید ضربه های محکم به فرش ممکن است سبب پارگی فرش شما شود.

خاک گیری فرش ها می تواند هر 6 ماه یکبار انجام شود.

خاکگیری فرش های دستبافت یکی از روش های جلوگیری از بید زدگی فرش است. با مطالعه مقاله “تشخیص و راهکار مقابله با بیدزدگی فرش” صفر تا صد مبارزه با بید فرش را فراگیرید.

 4. تمیز کردن لکه های فرش

تمیز کردن به موقع و سریع لکه ها احتمال باقی ماندن آثار لکه روی فرش را کاهش می دهد و ظاهر فرش شما را سالم و تمیز نگه می دارد. شما می توانید با مطالعه مقاله “لکه بری فرش” با روش های کاملا ساده” ساده ترین روش های لکه بری سریع فرش را برای لکه هایی چون چای، قهوه، روغن، رنگ مو، آدامس، لاک و … را یاد بگیرید.

 5. شامپو فرش کشیدن

استفاده از شامپو فرش، یکی از روش هایی است که شستن کامل را حداقل تا چند ماه به تعویق می اندازد. شامپو فرش، فرش ها را تمیز می کند و شادابی را به فرش های شما باز می گرداند. اگر فرش های شما دستبافت است تا حد امکان سعی کنید از شامپو فرش به جای شست و شوی کامل فرش استفاده کنید.

هنگام استفاده از شامپو فرش یا هر ماده شوینده دیگر، حتما طبق روش و مقدار توصیه شده بر روی بسته بندی محصول عمل کنید و بعد با کشیدن دستمال نم دار از باقی نماندن مواد شوینده روی فرش اطمینان حاصل کنید.

برای استفاده از شامپو فرش حتما نحوه استفاده از آن را مطالعه نمایید. در حالت رایج باید مقداری از شامپو را با آب مخلوط کرده و با دستمال تمیز فرش را پاک کنید، همچنین می‌توانید از دستگاه‌های شوینده فرش خانگی نیز استفاده کنید.

 6. تمیز کردن مو از فرش

جمع کردن و تمیز کردن مو از روی فرش یکی از کمک کننده ترین گام ها در راستای داشتن فرش های همیشه تمیز است. جمع کردن مو  مانع از جمع شدن باکتری، آشغال و گرد و خاک روی فرش می شود. ساده ترین ترفند جمع کردن مو از روی فرش استفاده از دستکش آشپزخانه پلاستیکی است. ترفندهای بیشتر جمع کردن مو از روی فرش را در مقاله “ترفندهای عالی برای جمع کردن مو از روی فرش و موکت” مطالعه کنید.

جمع کردن مو از روی فرش یکی از روشهای تمیزکردن فرش محسوب می شود.

 7. محافظت از ریشه فرش

محافظت از ریشه های فرش علاوه بر کمک شایانی که در آسیب نرسیدن به ساختار فرش می کند، ریشه ها را از کثیف شدن در امن نگه می دارد. محافظت از ریشه فرش نظافت روزانه را نیز ساده تر می کند. روش های مراقب از ریشه فرش را در مقاله “نگهداری ریشه ی فرش” مطالعه کنید.

 8. تمیز کردن ریشه فرش

ریشه های فرش بیشتر از بقیه بخش های فرش مستعد کثیف شدن هستند. ریشه ها حتی بعد از شست و شو کامل ممکن است زرد شوند یا به صورت کامل تمیز نشده باشند. برای جلوگیری از زرد شدن ریشه های فرش، از بین بردن زردی ریشه های فرش و تمیز کردن ریشه های فرش بدون سشت و شو، توصیه می شود مقاله “شستن ریشه ی فرش با ترفندهای کاربردی” را مطالعه کنید.

 9. استفاده از پادری های آبگیر

استفاده از این نوع پادری یا قالیچه های آبگیر بدون هیچ کار اضافه دیگری شما را در تمیز کردن فرش ها یاری می کنند. استفاده از پادری های آبگیر در محیط هایی چون جلوی درب دستشویی، حمام و سینک دستشویی کمک شایانی به مرطوب شدن مداوم فرش های اصلی منزل می کند.

 10. استفاده از پادری های خاک گیر

پادری های خاک گیر نیز درست مانند پادری های آبگیر به شما کمک می کنند بدون انجام هیچ کار دیگری فرش های خود را تمیز و سالم نگهدارید. استفاده از پادری ها و قالیچه های خاکگیر جلوی درب وروری، راهرو ورودی منزل و جلوی درب حیاط و بالکن ها توصیه می شود.

 11. تمیز کردن فرش با بخارشور

تمیز کردن فرش با بخارشور در سال های اخیر یکی از پرطرفدار ترین روش های تمیز کردن فرش بدون شست و شو است. دستگاه های بخار شور با استفاده از بخار آب فرش های شما را تمیز می کنند. استفاده از بخاطر شور برای شستن فرش حداقل چندماه شست و شو کامل فرش را به تعویق می اندازد.

 12. تمیز کردن کدری و زردی فرش

فرش می تواند در اثر استفاده یا حتی شست و شو کدر یا زرد شود. استفاده از محلول سرکه سفید، جوش شیرین و آب، کدری و زردی فرش شما را کاملا از بین می برد.

 13. از بین بردن بوی نم فرش

قرار گرفتن در محیط مرطوب یا خوب خشک نشدن فرش پس از شست وشو می تواند سبب بوی نم گرفتن فرش شما شود. ساده‌ترین روش از بین بردن بوی نم فرش، استفاده از جوش شیرین است. برای تمیز کردن فرش با جوش شیرین:

  1. مقداری جوش‌ شیرین را روی سطح فرش بریزید.
  2. با کمک یک فرچه سعی کنید جوش شیرین را به خورد فرش بدهید.
  3. چند ساعت منتظر بمانید و در انتها فرش را جارو برقی بکشید.

چگونه می توان از بوی نم گرفتن فرش جلوگیری کرد؟ پاسخ را در مقاله “چطور بوی نم فرش را از بین ببریم؟” مطالعه کنید.

تمیز کردن فرش به کمک جوش شیرین

 14. تمیز کردن فرش با یخ و برف

یکی از عجیب و غریب‌ترین روش‌های پیشنهاد شده در برخی از وبسایت‌ها، تمیز کردن فرش‌ با برف و یخ است. طبق این دستور:

  • فرش را در یک روز برفی به محیط باز ببرید.
  • کمی صبر کنید تا فرش به دمای پایین محیط برسد.
  • پس از اینکه فرش سرد شد و به دما محیط رسید، سطح فرش را از برف و یخ بپوشانید.
  • منتظر بمانید تا رنگ یخ تغییر کند.
  • رنگ برف که تغییر کرد به این معناست که فرش‌ شما تمیز شده است.
  • همه‌ی مراحل فوق را مجدد برای پشت فرش تکرار کنید.

این روش شاید در ایام قدیم و در شهرهای سردسیر که امکان شست و شو و خشک کردن فرش فراهم نبود، گزینه خوبی به حساب می آمد اما با توجه به امکانات امروزه و میزان بازدهی که این روش دارد، استفاده از آن چندان منطقی نیست.

  15. تمیزکردن فرش با پارچه سفید

یکی از راهکارهای سریع تمیز کردن فرش به خصوص در ایام خانه تکانی، لکه زدایی از فرش است. برای انجام این کار باید از یک پارچه سفید و تمیز برای برطرف کردن لکه استفاده کنید. دقت کنید که پارچه حتما کاملا سفید و عاری از هرگونه رنگ و طرح باشد.

مزیتی که این روش دارد این است که اگر فقط لکه را از روی فرش پاک کنید؛ باعث سالم ماندن کل فرش شما می‌شود. هرگز از برس یا فرچه برای پاک کردن لکه از روی فرش استفاده نکنید زیرا این روش ممکن است به الیاف و بافت فرش شما آسیب برساند.

تمیز کردن فرش با پارچه سفید

16. انتخاب پاک کننده مناسب فرش

باتوجه به تعداد زیاد شوینده‌ها در بازار باید با توجه به نوع لکه مورد نظر، شوینده‌ای را انتخاب کنید که قدرت پاک کننده بالایی داشته باشد.

بیشتر افراد از شوینده‌های همه منظوره استفاده می‌کنند اما در مجموع خریدن شوینده مناسب بسیار حائز اهمیت است، بنابراین باید برچسب روی شوینده‌ها را دقیق بخوانید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

یکی از محصولات جدید فرش بهشتی لکه بر فرش است، این محصول با فرمولی دقیق تولید شده که هیچ گونه آسیبی به بافت فرش شما وارد نمی کند. برای خرید آن می‌توانید با مراجعه به شعب فرش بهشتی به راحتی تهیه کنید.

پاک کننده فرش بهشتی

دقت کنید که برای پاک کردن لکه‌های مثل خون باید ابتدا آن را با آب سرد لکه گیری کنید، زیرا اگر از آب گرم استفاده کنید لکه خون بیشتر می‌ماند و یا حتی ممکن است پاک نشود.

برای پاک کردن لکه‌های ناشی از ادرار حیوانات نیز باید حتما از مواد شوینده آنزیم دار استفاده کنید. اگر بخواهید از روش‌های سنتی برای پاک کردن لکه‌ از روی فرش استفاده کنید ترکیب سرکه با آب گرم بهترین گزینه است.

مرحله بعدی شستن فرش با یک پارچه عاری از هرگونه مواد شوینده است. همه این مراحل باید کاملا آرام و بدون فشار انجام شود به ویژه برای فرش‌های ابریشمی و دستبافت اگر به این نکته دقت نکنید ممکن است به بافت فرش آسیب جدی وارد شود.

البته بهتر است فرش‌های دستبافت و ابریشمی را به مراکز اعلاشور بسپارید.

امیدواریم این نکات برایتان مفید بوده باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن مشاوره از کارشناسان متخصص فرش بهشتی اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند به خواندن مطالب دیگری در مورد تمیز کردن فرش اما به زبان انگلیسی داشتید می توانید وارد این لینک شوید.

نظرات شما

    02141173

    نیاز به مشاوره دارید؟