یک فرش ماشینی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

دسته بندی: مقالات
تعداد نظرات : 0

همان‌طور که می‌دانید فرش یکی از اجزای مهم دکوراسیون است که نقشی تکمیل کننده دارد؛ بنابراین لازم است بدانیم یک فرش ماشینی خوب چیست؟ فرش ماشینی خوب و با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟هنگام خرید فرش ماشینی به چه نکاتی توجه کنیم؟

ویژگی‌های یک فرش ماشینی خوب چیست؟

انتخاب فرش ماشینی خوب از چالش هایی است که خانواده ها هنگام خرید فرش ماشینی برای منزل خود با آن روبرو می شوند.امروزه به دلیل وجود فرش‌های درجه یک، درجه 2 و … تشخیص یک فرش ماشینی خوب بسیار سخت شده است. اما معیار‌هایی وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. دقت در انتخاب نوع الیاف، میزان تراکم، دستگاه بافنده و…از مواردی است که باید هنگام خرید فرش ماشینی مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله قصد داریم در مورد خصوصیات یک فرش ماشینی خوب و همه چیز تمام، صحبت کنیم.

ویژگی‌های یک فرش ماشینی خوب چیست؟

  • نوع الیاف

نخ های تار یکی از اصلی ترین اجزای اصلی و مهم ساختار زمینه فرش هستند. استحکام فرش در طول و میزان جمع شدگی فرش در حین آهار و شست و شو همگی بستگی به نوع نخ چله و نحوه  قرارگیری آن در بافت فرش دارد. از دیگر فاکتورهای یک فرش ماشینی با کیفیت نوع الیافی است که در بافت فرش ماشینی استفاده می شود. الیاف مصرفی در نخ خواب از شاخصه های اصلی است که هنگام خرید فرش ماشینی باید مدنظر قرار گیرد. انواع نخ خاب فرش ماشینی بر اساس کیفیت عبارتند از:

  • اکریلیک
  • پلی پروپیلن
  • پلی استر
  • ویسکوز
  • پشم

نوع الیاف فرش

این نخ‌ها دارای ویژگی‌های چون مقاومت در برابر گرما، سرما، گرد و غبار، نور خورشید و رطوبت دارند. لازم به ذکر است که نوع نخ به کار رفته در تمامی فرش‌های فرش بهشتی اکریلیک هیت شده است.

برای آشنایی بیشتر با الیاف فرش ماشینی مقاله “انواع الیاف فرش ماشینی” را مطالعه نمایید.

الیاف اکریلیک بهترین الیاف برای بافت فرش های ماشینی است. با پیشرفت تکنولوژی استفاده از نخ‌های هیت ست شده نیز در بافت فرش‌ها استفاده شد این نوع نخ به دلیل روند تولیدی که طی می‌کنند میزان پرز کمتری دارند. بهترین نوع نخ هیت شده، اکریلیک هیت شده است. این نخ‌ها دارای ویژگی‌های چون مقاومت در برابر گرما، سرما، گرد و غبار، نور خورشید و رطوبت دارند. لازم به ذکر است که نوع نخ به کار رفته در تمامی فرش‌های فرش بهشتی اکریلیک هیت شده است.

نخ هیت ست توسط دستگاه هیت ست تولید می شود که طی این فرایند نخ تا دمای خاصی گرم شده و بلافاصله خنک می شود. این امر موجب افزایش مقاومت الیاف و استحکام آن می شود.

  • نوع دستگاه بافت

علاوه بر الیاف فرش، نوع دستگاه بافنده نیز بر کیفیت فرش ماشینی تاثیر گذار است. در گذشته دستگاه‌های بافندگی فقط قادر به بافت فرش‌هایی با تراکم پایین بودند اما به مرور با پیشرفت ماشین‌های بافندگی، فرش‌های با تراکم بالا و ریزنقش نیز بافته شدند. بهترین دستگاه های بافنده فرش ماشینی متعلق به دو کشور بلژیک و آلمان هستند که غالب تولیدکنندگان فرش در ایران نیز از آن استفاده می کنند.

نوع دستگاه بافت

برای آشنایی با دستگاه های فرش ماشینی و تاثیر آن بر کیفیت فرش این لینک را دنبال کنید.

  • شانه و تراکم

شانه :

به تراکم عرضی فرش شانه می گویند. بعنوان مثال فرش با تراکم 500 شانه به این معنی است که در یک متر عرض فرش 500 نخ خاب وجود دارد.

تراکم:

تراکم مربوط به فشردگی الیاف فرش است. بنابراین هرچقدر که شانه و تراکم فرش بیشتر باشد؛ کیفیت آن نیز بیشتر خواهد بود. شانه و تراکم بالا بر روی زیبایی و ظرافت طرح و نقش فرش نیز تاثیر گذار است. اگر دقت کرده باشید می‌بینید که فرش‌ ماشینی 1200 شانه به بالا زیبایی و درخشش بیشتری نسبت به فرش‌های با تراکم کمتر دارند. این فرش‌ها جزو فرش‌های لوکس به حساب می‌آیند، که دارای 8 پالت رنگی و با مرغوب‌ترین الیاف بافته شده‌اند. برای مشاهده فرش‌های 700 شانه فرش بهشتی ‌می‌توانید از کلکسیون پارمیس دیدن کنید.

اطلاعات بیشتر درخصوص شانه و تراکم فرش را در مقاله “فرش چند شانه بخریم” دریافت کنید.

تراکم و شانه بالا

  • فرش‌های شناسنامه دار

شناسنامه فرش نشانه اعتبار تولید کننده فرش است. فرش‌هایی را انتخاب کنید که حتما در پشت آنها لیبل و مشخصات فرش چسبانده شده باشد تا بتوانید با دید باز و مطمئن انتخاب نمایید.

  • میزان پرزدهی فرش

باید این نکته را بدانید که بیشتر فرش‌های ماشینی در ابتدا پرز زیادی دارند و این موضوع اصلا نگران کننده نیست. اما به مرور میزان پرز فرش باید کاهش یابد. درواقع فرش ماشینی مرغوب است که کم کم از میزان پرز آن کاسته شود در غیر این صورت، الیاف به کار رفته در آن نامرغوب است، همچنین در زمان خرید فرش می‌توانید با دست کشیدن روی فرش میزان پرزدهی آن را بررسی نمایید.

بررسی میزان پرزدهی فرش

اگر می‌خواهید راهکارهای از بین بردن پرز فرش را بدانید، این مقاله را مطالعه نمایید.

با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید یک فرش ماشینی باکیفیت را انتخاب نمایید که حتی با وجود گذشت چند سال، از خرید خود خشنود باشید.

میزان ثبات رنگ

از دیگر ویژگی های فرش ماشینی خوب، ثبات رنگی است. مقاومت رنگ در برابر شست و شو ، رفت و آمد و نورخورشید از خصوصیات یک فرش ماشینی باکیفیت است.

ابعاد و اندازه مناسب

بهتر است ابعاد فرش به گونه ای باشد که هنگام پهن کردن فرش با فضا مطابقت داشته باشد. فرش های 4 متری، 6 متری، 9متری، 12 متری از اندازه های استاندارد فرش ماشینی هستند که به طور معمول تعریف شده است.

ضد حساسیت بودن

از دیگر ویژگی های یک فرش ماشینی با کیفیت استفاده از الیاف مرغوب و ضد حساسیت است. الیاف نایلونی به جهت استفاده از موادپلاستیکی حساسیت زا هستند. بهتر است  فرش های با الیاف اکریلیک که میزان مواد پلاستیکی کمتری دارند را برای پهن کردن کف منزل خود تهیه کنید.

آهار زنی استاندارد

از تفاوت های اساسی فرش ماشینی با فرش دستبافت نحوه اتصال نخ خاب به زمینه فرش است. در تولید فرش های ماشینی بر خلاف فرش دستباف نخ های خاب به دور چله گره نمی خورند و به صورت نیم دایره از دور تار عبور می­ کنند. آهار درواقع نوعی چسب مخصوص است که به صورت لایه ای پشت فرش زده می شود و موجب استحکام نخ خاب در مقابل سایش می شود. عملیات آهارزنی و استفاده از میزان استاندارد چسب آهار از ویژگی های یک فرش ماشینی خوب و بادوام است.

شیرینگ فرش

عملیات شیرینگ یا تراش بعد از مرحله آهارزنی روی فرش ماشینی صورت می گیرد. در این مرحله سطح خاب فرش، تراش می خورد. سپس پرزهای الیاف تراش خورده توسط دستگاه های مکنده از سطح فرش جمع آوری می شود. از این رو ایجاد سطحی صاف و مخملی از خصوصیات فرش ماشینی خوب و باکیفیت محسوب می شود.

مقاومت در برابر شست و شو

مقاومت فرش ماشینی در مقابل عملیات شست و شو از دیگر خصوصیات فرش ماشینی با کیفیت است. در صورتی که فرش از الیاف ضعیف تهیه شده باشد به مرور زمان و طی شست وشوهای مکرر بافت خود را از دست می دهد و رنگ پریده و کهنه جلوه می­ کند. از این جهت انتخاب فرش ماشینی با الیاف مرغوب ضروری است.

برای از بین بردن کثیفی و لکه های فرش مقاله ” لکه بری فرش با راهکارهای ساده ” را مطالعه نمایید.

طرح و نقش بدون نقص

در مواردی هنگام فرآیند بافت فرش در اثر تکرار سیلندر نقشی مجدد تکرار می شود این یکی عیوب دستگاه های بافت قدیمی است که با به روز شدن ماشین آلات و قرارگیری ژاکاردهای الکتریکی برطرف شده است.

دو پودی نبودن

در فرش های ماشینی درجه یک  در هر ردیف بافت، یک ردیف پود رد می شود. دو پودی شدن فرش زمانی اتفاق می افتد که نخ پود در وسط فرش حین بافت پاره شود. در این حین ادامه پود جدید از همان مکان که نخ پاره شده در ردیف فرش قرار می گیرد که اصطلاحا دوپودی شدن فرش گفته می شود. دوپودی بودن در پشت فرش قابل تشخیص است.

قرارگیری صحیح ریشه های فرش

از دیگر ویژگی های فرش ماشینی خوب نحوه اتصال ریشه به فرش است. در تولید فرش ماشینی برخلاف فرش دستبافت، ریشه فرش در مراحل پایانی به لبه ساده باف فرش دوخته می­ شود. ریشه زنی فرش علاوه بر زیبایی باعث می شود نخ های پود و خاب در دو سر فرش مهار شده و از درآمدن آن ها داخل برزنت فرش جلوگیری می کند. از این جهت استحکام ریشه فرش می تواند در کیفیت فرش ماشینی تاثیرگذار باشد.

چرا محافظت از ریشه فرش ضروری است؟ در مقاله ” نگهداری از ریشه فرش ” نکاتی در این خصوص ارائه داده شده است.

گارانتی و تضمین کیفیت

ارائه ضمانت نامه از طرف تولید کننده فرش ماشینی تضمین میزان دوام و کیفیت فرش است. گارانتی فرش ماشینی باعث می شود خرید مطمئن و آسوده تری صورت پذیرد.

ویژگی فرش درجه یک

به طور طبیعی فرش هایی که هیچ نوع عیبی ندارند به عنوان فرش درجه یک شناخته می شوند. علاوه بر موارد ذکر شده از جمله ویژگی های فرش ماشینی با کیفیت و درجه یک عبارتند از:

  • شکستگی نقشه در فرش مشاهده نشود.
  • پارگی چله یا پارگی نخ پود وجود نداشته باشد.
  • فرش دارای پارگی یا سوراخ نباشد.
  • دوررنگی به ویژه در قسمت های ساده باف مشاهده نشود.
  • اشتباه نقشه و طرح در فرش مشاهده نشود.
  • فرش سوراخ یا پاره نباشد.
  • تغییر رنگ آهار در پشت فرش دیده نشود.
  • عیب سرطاقه یا سرکجی نداشته باشد.
  • ارتفاع خواب در تمام قسمت های فرش یکسان باشد.
  • اختلاف طولی و عرضی فرش بیشتر از یک درصد نباشد.
  • هیچ گونه خط طولی یا عرضی در پشت یا روی فرش دیده نشود.
  • رفوگری های کوچک قابل تشخیص نباشد.

برای شناخت بیشتر با فرایند تولید فرش ماشینی مقاله ” مراحل تولید فرش ماشینی ” را مطالعه کنید.

نظرات شما

    02141173

    نیاز به مشاوره دارید؟