علت و رفع پرزدهی فرش

دسته بندی: مقالات
تعداد نظرات : 7

اگر به تازگی فرش خریده باشید احتملاً درگیر پرز و پرزدهی فرش شده اید و سوالاتی مثل: علت پرزدهی فرش چیست؟ چرا فرش نو پرز می دهد؟ پرز فرش نشانه ی چیست ؟ برای رفع پرزدهی فرش چه باید کرد؟  پرزدهی نشانه ی بی کیفیتی فرش است؟ و ... برای شما ایجاد شده باشد.در این مقاله به همه ی سوالات شما درباره ی پرزدهی فرش و روش های از بین بردن پرز فرش پاسخ می دهیم.

علت و رفع پرزدهی فرش

پرز فرش چیست؟

در اصطلاح به هر نخ خاب فرش یک پرز گفته می شود. نخ خاب همان سطح نرم روی فرش است که نقشه ی فرش را تشکیل داده است.

منظور از پرزدهی فرش چیست؟

از عبارت “پرزدهی” در دو تعبیر متفاوت استفاده می شود.

در تعبیر اول و عامیانه “پرزدهی” به حالتی گفته می شود که بخش های کوچکی  از الیاف فرش نو در اثر پاخوردن ،اصطکاک و فشار به الیاف نو ایجاد می شود و در محیط پخش شده یا به روی البسه و اشیاء می نشیند.

در تعبیر دوم “پرزدهی” یک آسیب فرش است و نشانه ی وجود مشکل در بافت فرش یا یکی از مراحل تولید است.در این نوع پرزدهی نخ های خاب از داخل بافت فرش خارج می شوند و اگر این موضوع ادامه پیدا کند ساختار کلی فرش آسیب می بیند.

روش های رفع پرزدهی فرش

پرزدهی فرش ماشینی یا دستبافت؟

پرزدهی با تعبیر عامیانه در فرش های دستبافت و ماشینی شایع است اما نوع دوم پرزدهی در فرش دستبافت نو به علت وجود گره در بافت فرش چندان متداول نیست اما اگر فرش کهنه باشد مکن است در اثر پوسیدگی یا آسیب های دیگر این اتفاق برای شما رخ دهد.

 

علت پرزدهی فرش چیست؟

دلایل متفاوتی هستند که می توانند سبب پرزدهی شوند،در ادامه مهمترین این دلایل را برای شما شرح می دهیم.

  • پاخوردن فرش

استفاده از فرش نو ، رفت و آمد به روی فرش یا اصطلاحاً پاخوردن فرش یکی از دلیل پرزدهی فرش نو است.

  • نوع الیاف

نوع الیاف و درجه ی کیفی آن در میزان پرزدهی بسیار تاثیر گذار است اما این به این معنی نیست که الیاف با کیفیت پرز نمی دهند!

در مقاله ی “انواع الیاف فرش ماشینی” همه ی الیاف متداول در بافت فرش ماشینی را با جزئیات بررسی کردیم و گفتیم که در حال حاضر بهترین و گرانترین نوع الیافی که برای بافت فرش های ماشینی از آن استفاده می شود الیاف اکریلیک است.الیاف اکریلیک در ماه اول استفاده پرزدهی دارد.در سال های اخیر با کمک فناوری های نوین الیاف اکریلیک را اصطلاحاً “هیت ست” می کنند.

الیاف اکریلیک هیت ست شده در فرش دارای کیفیت بالاتر، رنگ شفاف تر و میزان پرزدهی کمتری دارند.

برخی از فروشنده ها از اکریلیک های هیت ست شده با عنوان “فرش بدون پرزدهی” یاد می کنند اما در عمل اینگونه نیست و اگر الیاف واقعا اکریلیک باشند پرزدهی اندکی خواهند داشت. این در حالی است که الیاف بی کیفیت تر مانند پلی استر پرزدهی ندارد.

یکی از راه های تشخیص الیاف اکریلیک اصل از الیاف پلی استر و بی کیفیت “پرزدهی فرش” است.

  • مشکلات مراحل تولید

پیشتر در توضیح “مراحل تولید فرش ماشینی” به موضوع پرزدهی اشاره کردیم و گفتیم که در برخی از مراحل تولید فرش اگر روند آماده سازی ماشین های بافت و یا الیاف مناسب نباشد پرزدهی پدید می آید. آسیبی که عدم کیفیت مراحل تولید فرش ایجاد می کند عمدتاً به صورت مستحکم نبودن و جدا شدن نخ های خاب از قسمت ریشه ی فرش است.آسیب های مراحل تولید می تواند در مراحل : مقدمات و آماده سازی بافندگی،بافندگی یا در مرحله ی آهار و تکمیل شکل بگیرد.

 

  • آسیب هایی مانند پوسیدگی

اگر فرش شما قدیمی است یا در انباری یا خانه ای است که مدت زمان زیادی است به آن سر نزده اید،پرزدهی می تواند نشانه ی وجود یک آسیب مانند پوسیدگی یا بیدزدگی باشد.

پرزدهی فرش نشانه چیست؟

آیا پرزدهی نشانه ی بی کیفیت بودن فرش است؟

اگر به تازگی فرش نو خریداری کرده اید و فرش شما پرز می دهد اصلا نیازی به نگرانی نیست .پرزدهی در فرش های نو ماشینی از جنس اکریلیک کاملا عادی و نشان دهنده ی اصالت الیاف فرش شماست. اما شدت ،مدت زمان و نوع پرزدهی بسیار مهم است! الیاف اکریلیک هیت ست شده به صورت طبیعی 1 الی 3 هفته پرزدهی دارند و شدت پرزدهی به تدریج باید کمتر شود. اگر پرزدهی فرش بیش از یک ماه طول بکشد نشانه ی بی کیفیتی الیاف و یا وجود آسیبی جدی در فرش است.

 

چه عواملی در میزان پرزدهی فرش تاثیر دارند؟

  1. تراکم فرش : هرچه تراکم فرش بیشتر باشد،فرش مستحکم تر بوده و میزان پرزدهی کمتری خواهد داشت.پس اگر نگران پرزدهی هستید از فرش با تراکم بالا خریداری کنید.
  2. رنگ فرش: اگر رنگ فرش روشن باشد ،میزان پرزدهی بیشتر و اگر فرش تیره باشد،میزان پرزدهی کمتری خواهد داشت.اگر به پرز حساسیت دارید،بهتر است که انتخاب شما رنگ های روشن تر باشد.
  3. الیاف: همانطور که پیشتر گفته شد نوع الیاف و کیفیت الیاف رابطه ی مستقیم با میزان پرزدهی دارند. بعضی از الیاف مانند پلی استر اصلا پرزدهی ندارند.در رابطه با الیاف اکریلیک ،پرزدهی کم و تا مدت زمان یک ماه طبیعی است اما شدت بیشتر و مدت زمان بیشتر پرزدهی نشانه ی کیفیت کم الیاف است.
علت پرزدهی فرش ماشینی چیست؟

چگونه پرز فرش را از بین ببریم؟

همانطور که گفتیم اگر جنس الیاف شما اکریلیک درجه یک باشد پرزدهی در حجم کم و زمان کوتاه خواهید داشت.پس نیازی به استفاده از روش های دشوار و عجیب نیست زیرا که پرزدهی با نظافت منظم در کمتر از 1 ماه ،خود به خود متوقف می شود.

در ادامه علاوه بر تعدادی از بهترین روش های پرزگیری ،چند مورد از روش های غیر منطقی نیز را با هم بررسی خواهیم کرد:

  1. جارو کردن: جارو کردن فرش با جاروهای سنتی یکی از بهترین روش ها برای پاک کردن پرزهای اضافی از روی فرش است.در این روش حتما جارو را نم دار کنید تا بازدهی بیشتری داشته باشد. سعی کنید حرکات جارو در جهت خاب فرش باشد.اگر حساسیت دارید هنگام جارو کردن حتما از ماسک استفاده کنید.
  2. جارو برقی: جاروبرقی کشیدن یکی از بهترین و ساده ترین روش ها برای پاک کردن پرزها از روی فرش است. جاروبرقی باید در جهت خاب فرش کشیده شود،در غیر این صورت پرزها بین خاب فرش گیر کیرده و به صورت کامل تمیز نمی شوند.
  3. دستمال نم دار: برای رفع پرز از روی فرش می توانید از دستمال نم دار استفاده کنید.در این روش حتماً توجه داشته باشید که از پارچه ی تمیز،سفید و بدون طرح  استفاده کنید، تا به فرش شما آسیب نزند.
  4. استفاده از فوم نگه دارنده فرش: فوم نگه دارنده فرش نوعی محافظ است که زیر فرش پهن می شود و مانند عایقی فرش را از گرما،سرما و رطوبت ایمن می دارد.در برخی از وبسایت ها گفته می شود که این فوم ها به دلیل نرم بودن از فشاری که در اثر پاخوردن روی سطح فرش می آید،می کاهد و در نتیجه پرزدهی کمتری ایجاد می شود.اما با توجه به این که پرزدهی یک فرش با کیفیت مدت کوتاهی است، استفاده از این روش فقط در شرایطی توصیه می شود که از این فوم ها به دلیل نیاز به عایق استفاده کنید نه جهت کم کردن پرز دهی!
  5. شامپو فرش: استفاده از شامپو فرش، یکی از روش های پیشنهادی برخی از وبسایت ها برای پاک کردن پرز فرش است.اما این روش توسط فرش بهشتی توصیه نمی شود، زیرا تنها تفاوت این روش با “کشیدن دستمال نم دار” وجود مواد شوینده است و اصلاً نیازی به استفاده از مواد شوینده برای فرش نو نیست.
  6. پرزگیر: برای رفع پرز فرش و حتی پرز روی مبلمان یا البسه می توانید از پرزگیر استفاده کنید.پرزگیر ابزار محبوبیست برای کسانی است که حیوانات خانگی مثل سگ یا گربه دارند .پرزگیر را می توانید از اتوشویی ها تهیه کنید.
  7. چسب کاغذی: جهت پاک کردن پرز از روی فرش ابتدا چسب کاغذی را در جهت خاب به فرش بچسبانید و سپس جدا کنید.این روش آسیبی به فرش نمی رساند و بازدهی بدی ندارد اما با توجه به ابعاد فرش ممکن است دشوار و خسته کننده باشد.
  8. کیسه ی حمام: استفاده از کیسه ی حمام یکی از روش هایی است که توسط وبسایت ها برای پاک کردن پرز از سطح فرش توصیه می شود.استفاده از این روش تفاوت چندانی با استفاده از دستمال نم دار ندارد با این تفاوت که کیسه ی حمام زبرتر است و اگر نو نباشد ممکن است حاوی مواد تمیز کننده باشد در نتیجه استفاده از دستمال نم دار منطقی تر و پاکیزه تر است.
  9. قالی شویی: فرستادن فرش نو به قالیشویی نیز یکی از روش های عجیب و غیر منطقی سایت های اینترنتی است. ابداً این روش توصیه نمی شود.
کشیدن جاروبرقی منظم روی فرش، یکی از راه های رفع پرز فرش می باشد.

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید و کاربردی باشد.

 

نظرات شما

  • عاطی رجائی 1401.05.05

    بسیار کاربردی و عالی👏 ممنون از شما

    پاسخ دهید
    • replay
      negar zarinkolah 1401.06.28

      سپاس از شما که مطالعه کردین.

      پاسخ دهید
  • عاطی رجائی 1401.05.05

    خیلی خوب بود، واقعا به درد ماه اولی که فرش خریداری میشه میخوره👏 ممنون از شما

    پاسخ دهید
    • replay
      negar zarinkolah 1401.06.28

      بله درسته، همانطور که در مقاله نیز گفته شد پرزدهی فرش های ماشینی جای نگرانی نیست و به زودی برطرف می شوند.

      پاسخ دهید
  • مهران سپهوند 1402.01.01

    متاسفانه فرش های بهشتی ک خریدیم پرز بیش از حد دارن و نمیتونیم روی فرش بشینیم چرا باید فرشی که این همه تبلیغ میکنید اینجوری باشه؟؟!!!!!!؟؟؟؟

    پاسخ دهید
    • replay
      negar zarinkolah 1402.01.03

      سلام مهران عزیز، پرزدهی در الیاف مرغوب اکریلیک طبیعی است و با روند کاهشی حداکثر ۳ هفته میهمان شما خواهد بود. در مقاله روش‌های ساده‌ای چون:
      کشیدن جارو برقی
      کشیدن دستمال نم دار و… توصیه شده است که می توانید با استفاده ار این این ترفندها مدت زمان پرزدهی را کاهش دهید.

      پاسخ دهید
  • فاطمه مرادی 1402.02.21

    فرش پدرم ۴ساله خریدن پرز میده و بی کیفیته شدید
    ایا راهی هست از شر پرزش لااقل رها بشیم

    پاسخ دهید
02141173

نیاز به مشاوره دارید؟