لکه بری فرش با روش های کاملا ساده

دسته بندی: مقالات
تعداد نظرات : 2

همه ی ما حداقل تجربه ریخته شدن چایی روی فرش را داریم که سریعا با دستمالی مرطوب، لکه روی فرش را پاک کردیم ولی در واقع همه ی لکه ها انقدر راحت پاک نمیشن! ما امروز‌ میخواهیم در رابطه با لکه گیری سریع و اورژانسی فرش و مبلمان با شما صحبت کنیم تا با روش‌های کاملا ساده و خانگی و مواد اولیه‌‌ی در دسترس به داد فرش‌‌ها و مبلمان منازل خود برسید.

عکس مقاله لکه بری فرش

فرش‌ها قلب‌ تپنده‌ی خانه‌های‌ ایرانی هستند. ما اکثر وقت خود را  مشغول نشستن، استراحت کردن، راه رفتن ، غذا خوردن و یا خوابیدن روی فرش هستیم.  کثیف شدن فرش اجتناب ناپذیر است.

از بين بردن لكه هاى فرش يكى از چالش هاى سخت و نفس گير خانه دارى است. اما روش هایی که برای لكه برى  فرش از آنها استفاده مى كنيد تا چه اندازه كارآمد و ايمن هستند؟ تا چه اندازه از آسيب نديدن فرش هاى خود هنگام استفاده از اين روش ها اطمينان داريد؟

در اين مقاله ما ساده ترين و ايمن ترين روش ها و ترفندهاى لكه برى فرش را براى شما شرح خواهيم داد.

و قصد داریم امروز‌ در رابطه با لکه گیری سریع و اورژانسی فرش و مبلمان با شما صحبت کنیم تا با روش‌های کاملا خانگی و مواد اولیه‌‌ی در دسترس به داد فرش‌‌ها و مبلمان منازل، در مواقع ضروری برسید.

مزاياى لكه برى فرش

  • لكه برى پوسيدگى فرش جلوگيرى مى كند.
  • لكه برى از فرش در مقابل بيد و آفت پيشگرى مى كند.
  • لكه برى از چرك مردگى فرش جلوگيرى مى كند.
  • لكه برى سبب عمر طولانى فرش مى شود.
  • لكه برى قبل از شست و شو كامل سبب حصول نتيجه ى بهتر مى شود.

به طور کلی تمیز کردن و لکه‌گیری فرش یک کار ضروری است تا از آسیب دیدن فرش جلوگیری کنیم. حتی اگر قصد شست و شوی کل فرش را دارید؛ لکه‌گیری اولیه باعث درخشان‌تر شدن فرش می‌شود .اما همین تمیز کردن اگر به روش نادرست و با مواد غیر استاندارد انجام شود ؛ میتواند باعث آسیب دیدن رنگ و الیاف و یا حتی موجب پارگی یا پوسیدگی شود.

پس حتما قبل از اقدام به شست و شوی فرش در منزل از “باید و نباید‌های شست و شو و لکه گیری ” آگاه شوید و یک سری نکات مهم و کلیدی در مورد پاک کردن و لکه گیری فرش را مطالعه فرمایید.

پاک کردن فرش به روش های ساده و خانگی

 

اگر هم قصد دارید از سرویس مراکز شست و شو استفاده کنید ؛حتما از کیفیت کار و استاندارد مواد اولیه مطلع شوید.

نکات مهم از باید و نباید‌های لکه گیری فرش

مواردی که هیچ وقت نباید هنگام لکه‌گیری و شست و شوی فرش انجام دهید:

  1. اولین و مهم‌ترین موضوع سرعت عمل در اقدام به پاک‌ سازی لکه‌ ی فرش است . هیچ وقت لکه‌ها را به وقت دیگری موکول نکنید! چون لکه عمیق و کهنه می شود و پاکسازی آن سخت تر ‌و حتی در بعضی از موارد ناممکن می شود.
  2. قبل از استفاده هر گونه مواد شیمیایی از استاندارد بودن آن پاک کننده مطمئن شوید و از فروشگاه ها و مراکز معتبر مواد شوینده و پاک کننده فرش خریداری کنید.
  3. درصورت استفاده از مواد پاک کننده استاندارد ، حتما طبق دستور العمل نوشته ‌شده روی‌ محصول عمل کنید و هیچ وقت کمتر یا بیشتر از مقدار مقرر و زمان مقرر مواد پاک کننده را روی فرش یا مبلمان قرار ندهید! زیرا که در صورت اشباع بیش از حد یا باقی ماندن طولانی مدت مواد روی فرش باعث پوسیدگی و آسیب به رنگ الیاف شود.
  4. فرش‌ها را ابداً در معرض حرارت مستقيم خشك نكنيد!
  5. هرگز با فشار سعى در تمیز کردن فرش نکنید! زیرا که اعمال فشار باعث نفوذ بیشتر لکه به الیاف فرش می‌شود.
  6. دستمال را با حركات رفت و برگشتى روى لكه نكشيد! زيرا باعث پخش شدن و بزرگ شدن لكه مى‌شود.
  7. هنگام لکه‌گیری ، فرش را از آب اشباع نکنید!زیرا لکه همراه با آب پخش‌ شده و بزرگتر‌ می‌شود.
  8. فرش‌های خیس را به حال خود رها نکنید! زيرا باقی ماندن طولانی مدت آب در فرش و فرايند كُند خشک‌شدن فرش باعث پوسيدگى تدريجى الياف مى‌شود.
  9.  شناسایی نوع لکه بسیار حائز اهمیت است. چون مراحل بعدی لکه‌گیری با شناخت نوع لکه مشخص می شود؛ پس حتی اگر لکه فرش شما قدیمی است ؛ تمام تلاش خود را برای شناسایی نوع لکه انجام دهید.
  10. پاک کردن لکه را ، همیشه از گوشه‌ی خارجی لکه آغاز کنید تا لکه پخش نشود.
  11. مواد پاک کننده شیمیایی قوی ، آنزیم دار و یا دارای اثر لکه بری را اول در گوشه‌ای از فرش که مشخص نیست؛ امتحان کرده و سپس با خیالی آسوده استفاده کنید.
  12. برای لکه‌گیری فرش باید از اسفنج يا بُرس کاملا تمیز استفاده کنیم.
  13. همواره از حوله يا دستمال سفيد و بدون طرح براى لكه‌گیری و خشک کردن فرش استفاده کنید تا حوله یا دستمال به فرش‌ رنگ‌پس ندهد.
  14. درست مثل شست و شو که در مرحله‌ی آخر فرش را آبکشی می کنيم؛ در لکه گیری هم بعد از برطرف شدن لکه باید آبکشی با اسفنج به منظور خروج مواد پاک کننده از فرش انجام شود. باقی ماندن هرگونه مواد شوینده و پاک کننده در فرش باعث پوسیدگی تدریجی می‌شود.
  15. بعد از آبکشی ، با حوله‌‌ای تمیز و خشک ،فرش را هم از قسمت روی و هم از قسمت پشت ، با وارد کردن فشار تا حد ممکن ، خشک کنید و اجازه دهید تا در هوای آزاد کاملا خشک شود .
  16. برای برگشتن نخ‌‌های خاب فرش به حالت اولیه ، حتما بعداز لكه‌گیری و شت و شو ،فرش را جاروبرقی بکشید.
  17. تهیه‌ی یک ترکیب تمیز کننده آماده که در مواقع اضطرارى به شما امکانِ اقدام سریع دهد. که در بخش‌های جلوتر به این موضوع خواهیم پرداخت. . .
از یک دستمال و یا پارچه سفید برای لکه گیری فرش استفاده شود.

ترفندهای لکه بری فرش در منزل

  • تمیز کردن لکه‌ چای از روی فرش

  1. ابتدا باید مایع اضافی را به کمک قاشق جمع آوری کنید.
  2. محلولی رقیق شده از آب و مقدار کمی مایع ظرفشویی تهیه کنید.
  3. به کمک یک حوله یا دستمال سفید، از گوشه‌ی خارجی لکه شروع به تمیز کردن کنید. مراقب باشید لکه پخش شده و بزرگتر نشود.
  4. آثار مایع ظرفشویی را با دستمال نم دار تمیز کنید.
  5. به کمک یک حوله تمیز فرش را خشک کنید.
  6. فرش را جاروبرقی بکشید تا خاب فرش به حالت اولیه بازگردد.
  • پاک کردن لکه قدیمی چای از روی فرش

  1. به پودر جوش شیرین مقداری سرکه اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند.
  2. خمیر جوش شیرین و سرکه را به روی لکه بمالید.
  3. با ضربه زدن کمک کنید تا خمیر به عمق لکه نفوذ کند.
  4. از مایع ظرفشویی رقیق شده و دستمال نمدار برای پاک کردن آثار خمیر از روی فرش استفاده کنید.
  • تمیز کردن لکه‌ قهوه از روی فرش

  1. ابتدا باید قهوه را به کمک قاشق از روی فرش جمع کنید.
  2. یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را با چند قطره آب رقیق کنید.
  3. با یک حوله یا دستمال سفید، از گوشه‌ی خارجی لکه، شروع به پاک کردن کنید.
  4.  با یک دستمال تمیز نمدار روی لکه بکشید.
  5.  با یک حوله تمیز و سفید فرش را خشک کنید.
  6. فرش را جاروبرقی بکشید تا الیاف فرش به حالت اول بازگردند.
  • پاک کردن لکه کهنه قهوه از روی فرش

  1. مقداری پودر جوش شیرین را با سرکه مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد.
  2. خمیری تهیه شده را به روی لکه بمالید.
  3. حداقل نیم ساعت منتظر بمانید تا خمیر اثر کند.
  4. خمیر را با جاروبرقی از روی فرش جمع کنید.
  5. با یک دستمال نم دار فرش را تمیز کنید.
  • تمیز کردن لکه‌ روغن از روی فرش

  1. یک لایه نشاسته‌ ذرت یا جوش شیرین روی لکه بریزید و 15 دقيقه منتظر بمانید تا روغن جذب نشاسته شود.
  2. با كمك جاروبرقى پودر را از روی فرش جمع آورى کنید.
  3. براى پاك كردن بقاياى روغن از روى فرش ، یک محلول رقیق از آب و مایع ظرفشویی تهیه کنید.
  4. محلول را به کمک یک حوله یا اسفنج روی لکه اعمال کنید.
  5. فرش را خوب و كافى آبکشی کنید.
  6. با كمك حوله تمیز فرش را خشک کنید.

پس از خشك شدن اگر لكه‌ای باقی ماند، می توانید مقداری از محلول آب و سرکه ‌سفید (با ترکیب ۳ به ۱ ) روی‌لکه اسپری کنید و مجدد مراحل آبکشی و خشک کردن را انجام دهید. (تمامی مراحل بالا برای مبلمان هم قابل استفاده می‌باشد.)

  • پاک کردن لکه‌ی چای و قهوه

برای پاک کردن لکه‌ی چای و قهوه ابتدا باید مایع اضافی را به کمک قاشق جمع آوری کنیم . سپس به کمک دستمالی تمیز و سفید و محلولی رقیق،تشکیل شده از آب و مقدار کمی مایع ظرفشویی ،از گوشه‌ی خارجی لکه شروع به تمیز کردن کنید تا لکه پخش و بزرگ نشود.

اگر لکه‌ی‌ چای و قهوه کهنه بود میتوانید ؛ خمیری از ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید روی لکه بمالید و با کمی ضربه زدن کمک کنید تا به عمق لکه نفوذ کند.

حالا کمی فرصت دهید تا این ترکیب لکه زدایی کند.

بعد کافیست مانند مرحله اول با محلول مایع ظرفشویی و آب مجدد فرش را بشورید.

حالا کافیست تا مراحل : آبکشی با اسفنج و آب ، خشک کردن با حوله و جاروبرقی کشیدن را به ترتیب انجام دهید.( تمامی مراحل بالا برای مبلمان هم قابل استفاده می‌باشد.)

  • پاک کردن لکه‌ی شمع یا آدامس

برای پاک کردن لکه‌ی شمع یا آدامس کافیست که یک کیسه‌ی پلاستیکی را پر از یخ کنید و روی سطح لکه قرار دهید؛ تا لکه سفت شود. حالا کافیست با کمک پشت چاقو یا یک کارت لکه‌را از روی فرش جدا کنید. در انتها اگر آثاری از لکه‌ باقی ماند؛ میتوانید با یک قیچی کوچک و با دقت فراوان اقدام به جداسازی لکه کنید.

لکه گیری شمع و یا ادامس از روی فرش
  • پاک کردن لکه‌ی رنگ مو

برای پاک کردن رنگ مو از روی فرش باید سرعت عمل بالایی داشته باشیم وگرنه باید فرش را تحویل قالیشویی و یا سرویس لکه بری حرفه‌ای فرش بدهیم.

به منظور پاک کردن لکه‌ی رنگ مو ، ابتدا باید اضافی مواد را، بدون پخش کردن مواد، با کمک قاشق یا کارد از روی فرش برداریم. سپس به مقدار کافی مایع‌لباسشویی قوی و آنزیم دار (حتما دارای استاندارد باشد!) را به کمک یک بُرس نرم روى لكه بماليد. این کار را از گوشه‌ی خارجی لکه آغاز کنید تا لکه پخش نشود. در آخر براى آبكشى از آب خنك استفاده كنيد.

اگر هنوز آثاری از لكه باقى بود؛ از تركيب سركه سفيد و آب خنك براى لكه‌بری بیشتر استفاده کنید.

مجدد اگر لکه‌ کاملا تمیز نشد ؛ پنبه یا گوش‌پاکن را آغشته به الکل کرده و روی کله بمالید و با دستمال کاغذی پاک کنید. این کار را تا تمیز شدن کامل لکه تکرار کنید.

و در نهایت فراموش نکنید که مراحل : آبکشی با اسفنج وآب ، خشک کردن با حوله و جاروبرقی کشیدن را به ترتیب انجام دهید.( تمامی مراحل بالا برای مبلمان هم قابل استفاده می‌باشد.)

تصویر مرحله اول لکه گیری رنگ مو تصویر مرحله دوم که با کارد اضافی رنگ مو را از فرش جدا می کنیم. تصویر مرحله سوم که با یک پد یا دستمال آغشته به مواد تمیزکننده روی فرش میزنیم. تصویر چهارم که با دستمال تمیز روی مواد قبلی میگذاریم تا رطوبت فرش جذب شود. تصویر پنجم ، اگر همچنان از لکه رنگ مو مانده بود با گوش پاک کن آغشته به الکل روی فرش می گذاریم. تصویر ششم، که مرحله قبلی را تکرار میکنیم تا لکه رنگ مو به طور کلی پاک شود تصویر هفتم، فرش کاملا تمیز و پاک شده است.

 

  • پاک کردن لکه‌ی لاک از روی‌ فرش

احتمالا میتوانید حدس بزنید که پاک کردن لکه‌ی لاک راحت نیست.پس سرعت عمل را فراموش نکنید!

  1. مثل همیشه،در ابتدا باید باقی مانده مواد را بدون فشار یا بزرگتر کردن لکه به کمک قاشق و یا کارد بردارید.
  2. سپس با دقت روی شیشه‌ی لاک را بخوانید و اگر ترکیبات “استات” داشت ؛ ابدا‌ً به سراغ استون نروید! زیرا باعث سوراخ شدن فرش شما می‌شود.
  3. اگر لاک حاوی “استات” نبود؛ مقداری از استون را اول روی گوشه ای از فرش که مشخص نیست؛امتحان کنید تا مطمن باشید که فرش تغییر رنگ نمی‌دهد.
  4. با گوش‌پاک‌کن یا قطره چکان ،آرام آرام ،استون را روی لکه‌ بریزید. این کار را از گوشه‌ی خارجی لکه آغاز کنید تا لکه پخش نشود. با یک پارچه‌ی سفید، استون را پاک کنید. باید مراقب باشید که استون به عمق فرش نفوذ نکند.
  5. با یک پارچه‌ی سفید، استون را پاک کنید. مراقب باشید که استون به عمق فرش نفوذ نکند.
  6. محل را با آب کافی آبکشی کنید.
  7. اگر با مراحل بالا لکه تمیز نشد بهترین روش استفاده از خدمات لکه بری قالیشویی های معتبر است.

در نهایت به مانند همیشه ، مراحل: آبکشی با اسفنج و آب ، خشک کردن با حوله و جاروبرقی کشیدن را به ترتیب انجام دهید.( تمامی مراحل بالا برای مبلمان هم قابل استفاده می‌باشد.)

اگر لکه‌ای باقی ماند؛ ابدا لکه‌بری با کمک الکل و گوش‌پاکن را امتحان کنید . اما اگر بازهم اثری از لکه باقی بود ؛باید فرش را به یک قالیشویی معتبر و مراکز لکه‌بری فرش بسپارید یا با تحقیق کافی یک حلال مناسب که به فرش آسیبی نرساند،تهیه کنید.

  • پاک کردن لکه ی ادرار از روی فرش

  1.  رطوبت ادرار روی سطح فرش را با یک دستمال قدیمی یا روزنامه باطله به صورت کامل خشک کنید.
  2. مقداری شامپو فرش را با کمک آب رقیق کنید.
  3.  مواد شوینده را روی لکه اعمال کنید.
  4. لکه را با آب سرد آبکشی کنید.
  5. با یک حوله ی سفید آب اضافی فرش را خارج کنید تا فرش بوی رطوبت نگیرد.
  • پاک کردن لکه سیگار از روی فرش

سیگار لکه ی سوختگی از خود به جا می گذارد. اگر این سوختگی سطحی و خفیف باشد به سادگی می توانید با استفاده از یک سمباده سطح سوخته و سخت شده را از روی فرش تراش دهید.

  • تمیز کردن لکه ی انواع غذا از روی فرش

  1.  ابتدا تکه های جامد غذا را از سطح فرش جمع کنید.
  2.  چربی یا رطوبت باقی مانده را با کمک یک قاشق از روی فرش بردارید.
  3.  یک محلول رقیق از ترکیب آب و شامپو فرش و یا آب و مایع ظرفشویی تهیه کنید.
  4.  محلول تمیز کننده را روی لکه اعمال کنید.
  5. فرش را با آب ولم آبکشی کنید.
  6.  به کمک یک حوله آب فرش را بگیرید.
  7.  فرش را در یک محیط باز قرار دهید تا کامل خشک شود.
  • تمیز کردن لکه مواد شوینده از روی فرش

  1. مقداری نمک را روی محل لکه فرش بریزید.
  2. فرش را نم دار کنید تا نمک باقی مانده مواد صابونی را در خود حل کند.
  3. به کمک یک فرچه ی تمیز نمک را به خورد الیاف فرش بدهید.
  4. فرش را با آب خنک آبکشی کنید.
  5. تا زمانی که کف از فرش خارج می شود به آبکشی ادامه دهید.
  6.  ابداً هیچ ماده ی شوینده ی جدیدی به فرش اضافه نکنید.
  • پاک کردن لکه ی شیر و دوغ از روی فرش

  1. مایع اضافه را با قاشق از روی فرش جمع کنید.
  2. رطوبت فرش را با دستمال کهنه یا روزنامه بگیرید.
  3. با شامپو فرش و یا مایع ظرفشویی لکه را تمیز کنید.
  4. محل لکه را آبکشی کنید.
  5. آب اضافه ی فرش را با حوله بگیرید.
  • تمیز کردن لکه استفراغ از روی فرش

  1. استفراغ را با کمک یک قاشق جمع آوری کنید.
  2. فرش را با آب ولرم آبکشی کنید.
  3.  با استفاده از شامپو فرش محلی که لکه دار شده است را تمیز کنید.
  4.  فرش را با آب ولرم آبکشی کنید.
  5.  اگر لکه مقاومت کرد از محلول آب و سرکه سفید (یک سوم لیوان سرکه و یک لیوان آب) فرش را تمیز کنید.
  • از بین بردن لکه ترشیجات و سرکه از روی فرش

  1. فرش را با آب سرد آبکشی کنید.
  2. با شوینده مانند شامپو فرش و یا مایع ظرفشویی رقیق شده لکه را تمیز کنید.
  3.  لکه را با آب فراوان آبکشی مجدد کنید.
  4.  آب اضافی فرش را با یک دستمال تمیز بگیرید.
  • تمیز کردن تخم مرغ از روی فرش

  1.  تخم مرغ را با قاشق از روی فرش جمع کنید.
  2. لکه را با کمک یک شوینده ی استاندارد تمیز کنید.
  3. محل را با آب خنک آبکشی کنید. اگر از آب گرم استفاده کنید تخم مرغ در فرش شما می پزد.

ترکیب خانگی برای از بین بردن انواع لکه‌ها :

ما سعی کردیم بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های لکه‌بری را ؛ برای سخت‌ترین نوع لکه‌ها شرح دهیم و اصول کلی را بازگو کنیم.

اما برای دیگر لکه‌های احتمالی توصیه‌ی ما به شما علاوه بر رعایت کردنِ باید و نباید ها و رعایت تمامی مراحل پاکسازی فرش ، داشتن یک ترکیب آماده از : آب و سرکه سفید ( میتواند شامل کمی نمک هم باشد.) است .

این ترکیب را داخل یک قوطی پلاستیکی با درب ، اسپری دار بریزید تا در مواقع اورژانسی ، آماده و در دسترس باشد.

مراحل آبکشی و خشک کردن فرش را فراموش نکنید.

از این ترکیب میتوانید برای لکه‌گیری‌مبلمان هم استفاده کنید.

اگر تمایل به خواندن مقالات خارحی در مورد لکه بری فرش دارید، می توانید وارد لینک شوید تا انواع لکه گیری فرش را به زبان اصلی (انگیسی) مطالعه کنید.

محصول لکه‌بر حرفه‌ای فرش بهشتی:

فرش بهشتى با تقاضاى شما عزيزان ، اقدام به تحقیق و تولید یک لکه‌بر ایمن و معجزه‌گر کرده است.

با اين لکه‌بر فرش بهشتى به راحتی و آسودگی خیال میتوانید همه‌نوع لکه، از جمله : آبگوشت ، روغن ،انواع آبمیوه، بتادین، مربا ، ماست ، چای ، قهوه ، کاکائو ،شیر ، شربت و … را بدون هیچ گونه آسیب به الیاف فرش پاک کنید.

لکه‌بر فرش بهشتی را می توانید از شعب فرش بهشتی تهیه کنید.

فروش این محصول‌ به زودی از ‌وبسایت فرش بهشتی آغاز میشود.

محلول پاک کننده و تمیزکننده فرش بهشتی

 

نظرات شما

  • فائزه ملک زاده 1401.10.29

    سلام خسته نباشید روی فرش ماشینی لکه چسب که برای چسباندن ناخن استفاده میشه ریخته و این لکه قدیمی هست چطور میتونم این لکه رو از بین ببرم

    پاسخ دهید
    • replay
      negar zarinkolah 1401.11.04

      درود فائزه عزیز

      برای از بین بردن لکه چسب از روی فرش 2 روش وجود دارد:1) با کمک پارچه قدیمی و اتو 2) با کمک قیچی یا سمباده می توانید مشکل را حل کنید.
      روش اول : پارچه قدیمی را روی لکه چسب قرار دهید و اتو با حرارت ملایم با فاصله روی پارچه بکشید تا چسب به کمک حرارت آب شده و لکه بر روی پارچه منتقل شود.
      مراقب باشید فرش از حرارت آسیب نبیند.
      روش دوم : با کمک یک سمباده کاغذی روی لکه سفت شده چسب بکشید ، مراقب باشید به فرش اسیب نزنید.
      اگر لکه همچنان باقی مانده است، با کمک یک قیچی کوچک، بخش های سفت شده فرش را با دقت فراوان جدا کنید.

      پاسخ دهید
02141173

نیاز به مشاوره دارید؟