فرش و قالی چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

دسته بندی: مقالات
تعداد نظرات : 0

فرش و قالی به ویژه در ایران گنجینه‌های ملی هستند که از دیرباز مورد توجه قرار گرفته‌اند، بسیاری از افراد فرش و قالی را یکسان می‌دانند اما بین این دو تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

تفاوت فرش و قالی در چیست؟

از مهم‌ترین تفاوت‌های فرش و قالی می‌توان به سه تا از مهم‌ترین آنها یعنی تفاوت از نظر کاربرد، جنس و ابعاد اشاره کرد.

تفاوت ازنظر کاربرد

به هرچیزی که روی زمین پهن می‌شود، فرش می‌گویند؛ اما قالی یا دستبافته‌ها کاربرد‌های دیگری نیز چون زیرانداز، تابلو فرش، سجاده، پشتی و … دارند.

برخی فرش‌ها می‌توانند به صورت دو رو استفاده شوند اما قالی‌ها فقط و فقط به صورت یک رو مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد برخی فرش‌ها می‌تواند به صورت دو رو باشد، در حالی که این دست‌بافته‌ها تنها به صورت یک رو کاربرد دارند.

تابلو دستبافت فرش بهشتی

تفاوت ازنظر جنس

جنس فرش و قالی کاملا باهم متفاوت است. فرش‌ها می‌توانند جنس‌های مختلفی داشته باشند اما قالی‌ها با ویژگی‌های خاص خودشان شناخته می‌شوند.قالی‌ها معمولا دارای تار و پود و گره دارند اما برخی از فرش‌ها کاملا ساده‌اند و هیچ تار و پودی ندارند.

منظور از فرش‌هایی که تار و پود ندارند بیشتر زیر اندازها هستند، زیرا فرش‌های ماشینی از تار و پود تشکیل شده‌اند. همچنین قالی‌ها پرز می‌دهند اما همه فرش‌ها پرزدهی ندارند.

رو فرشی نمدی-فرش بهشتی

تفاوت ازنظر ابعاد

فرش‌های ماشینی دارای یک سری ابعاد استاندارد هستند اما بقیه فرش‌ها می‌توانند در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید شوند. این در حالیست که دستبافته‌ها یا همان قالی‌ها در ابعاد مشخصی بافته می‌شوند.

فرش ماشینی-فرش بهشتی

قالی‌ها معمولا دارای دو ابعادند:

  • اندازه‌های کوچک تا 6 متر که به آنها قالیچه می‌گویند.
  • اندازه‌های بزرگ‌تر

قالیچه‌ها به طور معمول برای تابلو فرش و یا در فضاهای کناری کوچک استفاده می‌شود. بسیاری از افراد از قالیچه برای اتاق خواب هم استفاده می‌کنند. قالی‌های بزرگ‌تر با ابعاد متنوع برای استفاده در سالن‌ها و فضاهای بزرگ‌تر کاربرد دارند.

طرح و نقش‌های رایج در قالی‌ها

قالی‌ها از جهت طرح به دسته خشتی، ترنج و افشان تقسیم می‌شوند. هرکدام از این طرح‌ها دریایی از معانی و نماد هستند. طرح‌های خشتی که در فرش‌های ماشینی هم به کار می‌روند از قاب‌های مصوری تشکیل شده‌اند که هرکدام نمادی برای خودشان دارند، این قاب‌ها در کنار هم یک نظم کلی را به وجود می‌آورند.

طرح افشان کاملا نقطه مقابل طرح خشتی است. کلیه نقوش به کار رفته در این فرش به صورت کاملا پراکنده در کل فرش بافته شده است. معروف‌ترین طرح در قالی‌های با طرح افشان، طرح ترنج است. در این طرح معمولا تار و پود ابریشمی به کار رفته است.

برای انتخاب فرش مناسب در بخش‌های مختلف منزل خود می‌توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

فرش بهشتی به عنوان یکی از تولید کننده‌های بزرگ فرش ماشینی و دستبافت در ایران توانسته است با تکیه بر نیروی خلاقیت طراحان زبده فرش‌های ماشینی با طرح‌های دستبافت و مدرن به بازار عرضه کند. برای خرید آنلاین و دیدن انواع طرح‌ها روی فروشگاه اینترنتی فرش بهشتی کلیک کنید.

نظرات شما

    02141173

    نیاز به مشاوره دارید؟