بهترین نوع فرش برای حیوانات خانگی چیست؟

دسته بندی: مقالات
تعداد نظرات : 0

نگهداری از حیوانات در منزل یکی از رایج ترین شیوه های زندگی است. برای نگهداری از حیوانات در منزل باید شرایط و دکوراسیون خانه را به شکلی انتخاب کنیم تا حداکثر میزان سازگاری را با حیوان خانگی داشته باشیم. چه فرشی برای کسانی که حیوان خانگی و پت دارند مناسب است؟ فرش چه مزایایی برای صاحبان حیوانات خانگی دارد؟

بهترین نوع فرش برای حیوانات خانگی

می دانید فرش برای حیوانات چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟ زندگی با حیوانات خانگی می تواند یکی از لذت بخش ترین و شیرین ترین تجربه های زندگی افراد باشد. حیوان خانگی تبدیل به دوست، همراه، هم خانه و یکی از اعضا خانواده ما می شود. اگر نگهداری از حیوان خانگی انتخاب شما باشد، باید شکل دکوراسیون خانه خود را منطبق با سبک زندگی حیوان خانگی خود کنید تا دکوراسیون و چیدمان خانه شما از هر نظر برای زندگی حیوان خانگی مناسب و مطمئن باشد.

یک چیدمان مناسب خانه برای زندگی حیوان خانگی باید ویژگی های زیرا را داشته باشد:

  1. چیدمان فضای خانه، برای عبور و مرور یا بازی حیوان خانگی امن باشد.
  2. جنس و متریال استفاده شده در فرش نباید به سلامت حیوان خانگی آسیب بزند.
  3. طول عمر، استقامت و دوام عناصر دکوراسیون بالا باشد.
  4. شرایط نظافت و شست و شو راحت باشد.

یکی از جدایی ناپذیرترین اجزای دکوراسیون، فرش است. حیوانات بیشترین رفت و آمد را روی فرش ها دارند. حیوانات روی فرش پنجه می کشند، می دوند، غذا می خورند و حتی ممکن است فرش را به دندان بگیرند یا بجوند. فقط این نیست، احتمال کثیف شدن و لک شدن فرش در خانه هایی که از حیوانات خانگی نگهداری می شود بیشتر است و بیش از پیش این سوال را ایجاد می کند که چه فرشی برای حیوانات خانگی مناسب است؟

آنچه در این مطلب می خوانید ... نمایش

مزیت‌ استفاده از فرش برای حیوانات خانگی

استفاده از فرش علاوه بر جنبه های ظاهری، مزایایی فراوانی دارد که در مقاله “تأثیر فرش در دکوراسیون داخلی” به آن ها اشاره کردیم. استفاده از فرش در خانه هایی که حیوانات خانگی دارند نیز دارای مزایای فراوانی می باشد. مزایا استفاده از فرش برای نگهداری از حیوانات عبارت است از:

  1. ایجاد یک لایه نرم و ضربه گیر
  2. عایق صدا برای رفاه حال همسایه ها
  3. جلوگیری از لیز خوردن و افتادن حیوان شما
  4. جلوگیری از ایجاد آلرژی ناشی از مو حیوانات

بهترین روش جمع کردن مو حیوانات از روی فرش را در مقاله “ترفندهای عالی برای جمع کردن مو از روی فرش و موکت” بخوانید.

بهترین نوع فرش برای حیوانات خانگی چه ویژگی باید داشته باشد؟

  1. دوام بالا

دوام بالا فرش اولین نکته است که صاحبان حیوانات خانگی باید به آن توجه کنند. دوام فرش رابطه مستقیم با طول عمر فرش شما دارد. فرش در خانه ای که حیوان خانگی دارد، چند برابر بیشتر از حالت نرمال در معرض آسیب های احتمالی قرار دارد. حیوانات روی فرش پنجه می کشند، می دوند، فرش را گاز می گیرند و حتی گاهی فرش را می جوند و اگر فرش دوام کافی نداشته باشید، خیلی سریع از بین می رود و یک هزینه دوباره برای شما می تراشد.

  1. مقاومت در برابر باکتری ها و میکروب ها

فرش ها یکی از مناسب ترین محیط ها برای انباشته شده میکروب ها ، باکترها، قارچ ها و حشراتی مثل بید هستند. وجود هرگونه آلودگی روی فرش می تواند سبب بروز بیمارهای فراوانی در انسان و حیوان شود. اگر به سلامت خود و حیوان خانگی خود اهمیت می دهید باید فرشی را انتخاب کنید که در برابر میکروب و باکتری ها مقاوم باشند.

فرش های بهشتی، با گواهی آنتی باکتریال، آنتی آلرژن و آنتی استاتیک سلامت شما و حیوان خانگی شما را تضمین می کنند.

  1. مقاوت در برابر لکه

لک و کثیف شدن فرش اجتناب ناپذیر است اما با انتخاب فرشی مرغوب با الیافی مقاوم در برابر لک و کثیفی می توان احتمال باقی ماندن لکه روی فرش و یا تغییر رنگ دادن فرش با لکه ها را از بین برد. الیاف مرغوب با کثیفی و لک تغییر رنگ نمی دهند و لکه به راحتی و بدون آسیب از روی فرش تمیز می شود. لازم به ذکر است که علاوه بر جنس الیاف، رنگ الیاف نیز در این مورد تاثیر گذار هستند.

  1. مقاوم در برابر شست و شو

فرش در خانه ای که یک یا چند حیوان زندگی می کنند چند برابر بیشتر و زودتر کثیف می شود. اگر الیاف فرش از کیفیت کافی برخوردار نباشند بعد از شست و شو پاره می شوند، تغییر رنگ می دهند یا افت ضخامت پیدا می کنند، کوبیده می شوند و حالت نرم و لطیف خود را از دست می دهند.

  1. نظافت و شست و شو راحت

علاوه بر مقاومت در برابر لکه و شست و شو، نظافت کردن فرش در خانه هایی که پت دارند باید راحت باشد. جمع کردن موهای حیوانات از روی فرش و پاک کردن لکه های کوچک و بزرگ جزو نظافت های هفتگی صاحبان حیوانات خانگی محسوب می شود.

 

فرش های پرزبلند، خرسک، شگی و گبه اصلا فرش های مناسبی برای صاحبان حیوانات خانگی نیستند. پرزهای بلند این فرش ها تمیز کردن مو و کثیفی ها را بسیار دشوار می کند.

بهترین نوع فرش برای حیوانات خانگی کدام است؟

در بخش قبلی در خصوص ویژگی های چون دوام، مقاومت سهولت در شست و شو، صحبت کردیم. در این بخش با در نظر گرفتن ویژگی های ذکر شده مناسب ترین نوع فرش، الیاف، بافت، ضخامت، رنگ و طرح برای صاحبان حیوانات خانگی را بررسی می کنیم.

صاحبان حیوانات خانگی فرش ماشینی بخرند یا فرش دستبافت؟

فرش دستبافت، دوام و طول عمر بسیار بالایی دارد و اما بسیار گرانبها است. اگر حیوان خانگی دارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از فرش های ماشینی با تراکم بالا است. فرش های ماشینی با تراکم بالا درست مانند فرش های دستبافت طول عمر بالایی دارند اما قیمت مناسب تری نسبت به فرش های دستبافت دارند.

بهترین جنس فرش برای صاحبان حیوانات خانگی کدام است؟

  • الیاف پشم

الیاف پشم دارای دوام بالا، استحکام بالا و کیفیت رنگ بسیار بالایی می باشند. الیاف پشمی به صورت گیاهی رنگرزی می شوند و نیازمند شست و شو در شرایط خاصی هستند و بعد از شست و شو بسیار سنگین می شوند و به طور کلی شرایط نگهداری و نظافت کمی دشواری دارند. استفاده از فرش های پشمی بخاطر شرایط سخت نظافت اصلا به صاحبان حیوانات خانگی توصیه نمی شود.

  • الیاف ابریشم

الیاف ابریشم، دارای ظرافت و لطافت بسیار بالایی هستند. فرش ابریشم در برابر لک و شست و شو بسیار حساس است و نیازمند اعلاشور می باشد درنتیجه مناسب خانه هایی با حیوانات خانگی نیستند.

  • الیاف اکریلیک

الیاف اکریلیک دوام و طول عمر بسیار بالایی دارند، در برابر شست و شو بسیار مقاوم هستند. آنتی آلرژن و آنتی باکتریال بودن الیاف اکریلیک در کنار دیگر ویژگی های آن سبب شده است تا بهترین جنس فرش برای صاحبان حیوانات خانگی باشند.

  • سایر الیاف ( نایلون، پلی پروپیلین، ورتکس)

الیاف با پایه ی نایلون خیلی سریع افت ضخامت پیدا می کنند و کوبیده می شوند، ثبات رنگ ندارند و اصلا در برابر شست و شو مقاوم نیستند. الیاف نایلونی می توانند سبب بروز حساسیت های پوستی در حیوان و انسان شوند. خرید فرش های نایلونی ابداً به صاحبان حیوانات خانگی توصیه نمی شود.

چگونه لکه و بوی بد ادرار حیوانات را از ببریم؟ پاسخ را در مقاله ” از بین بردن بوی بد فرش” مطالعه کنید.

بهترین تراکم فرش برای حیوانات خانگی چیست؟

تراکم فرش رابطه مستقیم با استحاکم، دوام و طول عمر فرش دارد. از این رو فرش های با تراکم بالا برای صاحبان حیوانات خانگی بهترین گذینه هستند. پیشنهاد ما به شما خریداری کردن فرش های با تراکم بالای 1000 شانه است.

همه چیز درباره تراکم فرش را در مقاله “فرش چند شانه بخریم؟” مطالعه کنید.

بهترین ضخامت فرش برای حیوانات خانگی چیست؟

فرش های با ضخامت متوسط بهترین گذینه برای صاحبان حیوانات خانگی هستند. فرش با ضخامت متوسط هم از دوام کافی برخوردار هستند و هم به سادگی تمیز می شوند.

حیوانات خانگی با ریشه های فرش بازی می کنند و به ریشه ها آسیب می زنند. توصیه می شود با مطالعه مقاله ” نگهداری ریشه فرش” از آسیب رسیدن به ریشه های فرش جلوگیری کنید.

بهترین نوع بافت فرش برای صاحبان حیوانات خانگی کدام است؟

بهترین نوع بافت برای صاحبان حیوانات خانگی، فرش های گره دار خواب بریده هستند. سایر شیوه های متداول بافت با کشیده شدن توسط حیوانات به سادگی آسیب می بینند و از بین می روند.

بهترین رنگ فرش برای صاحبان حیوانات خانگی کدام است؟

فرش با رنگ های کمی تیره، سایده دار و سیرتر گذینه های بهتری برای صاحبان حیوانات خانگی هستند. اما اگر طرفدار رنگ های تیره و سیر نیستید می توانید فرشی با زمینه تیره و نقوشی روشن تهیه کنید تا هم فضا گرفته و دلگیر نشود و هم فرش چرک تاب نباشد. اگر طرفدار فرش های کالاسیک و نقش دار نیستید از استفاده از فرش های مدرن با سایه های تیرهاستفاده کنید.

بهترین طرح فرش برای صاحبان حیوانات خانگی کدام است؟

فرش های بدون طرح و سایه، فرش های با طرح و نقش خلوت، فرش های با پراکندگی نقوش نا متناسب برای افراد دارای حیوانات خانگی انتخاب مناسبی نیستند. زیرا در صورت ایجاد شدن لکه و به جای ماندن آن روی فرش، لکه خود نمایی می کند و شما دیر یا زود مجبور به تعویض فرش می شوید. توصیه ما به شما استفاده از فرش با طرح و نقش های زیر است.

از آنجایی که در همه خانه‌های ایرانی فرش وجود دارد و این عادت از نسل قدیم به نسل جدید نیز منتقل شده است، اگر تمایل به نگهداری از حیوانات در خانه دارید باید به دنبال بهترین فرش برای آسایش آنها باشید. در این مقاله می‌خواهیم فاکتورهای مهم  انتخاب بهترین فرش مناسب برای حیوانات را شرح دهیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

طبق نظر سنجی‌های انجام شده، سگ و گربه از محبوب‌ترین حیوانات خانگی هستند که بیشتر مردم تمایل به نگهداری از آنها را دارند. البته ناگفته نماند که گربه برای نگهداری در آپارتمان نسبت به سگ مناسب‌تر است. زیرا این موجودات نیاز به فضای زیادی ندارند و در طول روز 16 ساعت در خواب به سر می‌برند و همین نکته باعث شده برای افرادی که ساعات بیشتری از روز را در محل کار هستند، انتخاب مناسبی باشد.

فرش مناسب حیوانات خانگی

سگ‌‌ها بر خلاف گربه‌ها نیاز به فضای بیشتری دارند و برای نگهداری در آپارتمان‌های کوچک خیلی مناسب نیستند. سگ‌ها نیاز به وقت گذرانی و توجه بیشتری دارند، پس اگر شاغل هستید بهتر است سراغ نگهداری از سگ‌ها نروید.

به طور کلی نگهداری از سگ و گربه به دلیل ریزش موی زیاد و جمع کردن آنها از روی فرش کار دشواری است. از طرفی حیوانات خانگی به فرش به دلیل نرمی و لطافت و گرما علاقه دارند.

مزیت‌های استفاده از فرش برای نگهداری از حیوانات خانگی

  1. جلوگیری از آلرژی ایجاد شده به دلیل ریزش موی سگ و گربه
  2. جلوگیری از لیز خوردن حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در خانه و تعادل در راه رفتن
  3. جلوگیری از ایجاد سر و صدای زیاد حیوانات و استفاده از فرش به عنوان عایق صدا

نکات مهم خرید فرش مخصوص حیوانات خانگی

1. بادوام بودن

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید در هنگام خرید فرش برای حیوانات توجه کنید، بادوام بودن آن است. زیرا سگ و گربه پنجه‌های خود را به صورت غریزی روی فرش می‌کشند. به همین دلیل باید فرشی انتخاب شود که تارو پودش کاملا مقاوم و بادوام باشد.

2. مقاوم در برابر آلودگی و لکه‌ها

حیوانات مانند انسان‌ها در هنگام غذاخوردن دقت زیادی ندارند و ممکن است فرش پهن شده به عنوان کفپوش برای آنها به سرعت کثیف شود، بنابراین باید فرشی را انتخاب کنید که لکه‌ها به راحتی از روی آن پاک شوند و یا دارای رنگ زمینه تیره باشند. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که لکه‌ها نباید مدت زمان طولانی روی فرش بمانند، زیرا هرچه دیرتر پاک کنید، ممکن است آثار آن روی فرش باقی بماند.

الیاف مناسب فرش مخصوص حیوانات

فرش پشمی

پشم جز پارچه‌های با دوام و طبیعی است که به دلیل قیمت بالایی که دارد در رسته کالاهای لوکس قرار می‌گیرد. اما مقاومت بالایی داشته و دیرتر کثیف می‌شود.

الیاف مناسب فرش برای حیوانات خانگیفرش نایلونی

فرش نایلونی کاملا مقاوم و بادوام است و نسبت به فرش پشمی بادوام‌تر است. قیمت آن نیز نسبت به نخ پلی استر ارزان‌تر است. حیوانات خانگی دوست دارند تحرک داشته باشند و در اطراف خودشان بچرخند، بنابراین باید فرشی را انتخاب کرد که کاملا مقاوم باشد. فرش نایلونی از هر جهت برای حیوانات مناسب است زیرا مانند پشم رطوبت را جذب نمی‌کند و به راحتی تمیز می‌شود.

فرش های ماشینی با تراکم بالا

بسیاری از افراد برای حیوانات از فرش‌های ماشینی 1200 شانه و تراکم بالا استفاده می‌کنند. زیرا این فرش‌ها قابلیت شست و شوی زیادی دارند. نخ اکرلیک استفاده شده در فرش‌های ماشینی باعث می‌شود که حساسیت و آلرژی کمتری ایجاد شود.

فضای مناسب ورودی برای نگهداری از حیوانات

فضای ورودی خانه‌هایی که حیوان خانگی دارند، به چه صورت باشد؟

در بیشتر خانه‌ها فضا ورودی با استفاده از آینه و میز کنسول یا در بغضی موارد در کنار در ورودی جا کفشی قرار داده شده است؛ اما برای خانه‌های که سگ یا گربه نگه می‌دارند، بهتر است در قسمت ورودی خانه یا نسبت به سلیقه هرکسی فضایی برای استراحت این حیوانات قرار داده شود.

این فضا ترجیحا در جایی باشد که دسترسی به امکانات شست و شو فراهم باشد تا پیش از ورود حیوان به خانه بتوانید کف پاهای این حیوانات دوست داشتنی را بشویید.

علاوه بر فرش مناسب برای نگهداری حیوانات خانگی باید به پوشش مبلمان و به طور کلی هرگونه پارچه‌ای که در منزلتان می‌خواهید استفاده کنید، دقت کنید. بهتر است از پارچه‌های ارزشمند برای پرده یا مبلمان به خصوص برای افرادی که گربه نگه می‌دارند، استفاده نشود.

در مجموع اگر علاقه مند به نگهداری از حیوانات خانگی هستید برای اینکه عمر فرشتان بیشتر شود بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  1. حیوان خانگی خود را مرتب حمام ببرید، زیرا تمیز نگه داشتن حیوان از شستن فرش و خشک کردن آن آسان‌تر است.
  2. جارو زدن برای حفظ پاکیزگی و در درنهایت افزایش عمر فرش
  3. رفو کردن فرش در صورت پارگی توسط دندان‌های حیوانات

برای کسب اطلاعات تخصصی بیشتر و انتخاب فرش مناسب، می‌توانید با کارشناسان مجموعه فرش بهشتی تماس بگیرید.

نظرات شما

    02141173

    نیاز به مشاوره دارید؟