اصول نگهداری فرش های دستبافت و ماشینی

دسته بندی: مقالات
تعداد نظرات : 0

استفاده و نگهداری از فرش ماشینی و دستبافت نیازمند رعایت برخی اصول یا قوانین اولیه است. عدم رعایت اصول نگهداری از فرش سبب خراب شدن فرش می شود. در این مقاله ما مجموعه ای از اصول نگهداری از فرش ماشینی و دستبافت و همچنین روش های نگهداری از فرش ماشینی شرح می دهیم.

اصول نگهداری صحیح از فرش های دستبافت و ماشینی

نگهداری فرش ماشینی و دستباف اصول و قوانین مختص خودش را دارد، بنابراین توجهی ویژه ای به فرش خونه ی خود باید داشته باشید.فرش، عنصر تکمیل کننده ی هر دکوراسیونی است. کالایی گرانبها و ارزشمند که فضا را تبدیل به خانه می کند و ما را در روزهای سرد و گرم زندگی همراهی می کند.

علاوه بر همه ی این موارد فرش ها برای ما ارزش معنوی بالایی دارند و عمر طولانی و سلامت فرش ها برای ما حائز اهمیت است.اگرچه فرش کالایی با طول عمر طولانی است، اما نگهداری نامناسب و غیر اصولی سبب کاهش تدریجی طول عمر فرش و آسیب رسیدن به فرش می شود.
از جمله آسیب هایی که فرش می بیند، می توان به چند مورد مثل : پوسیدگی،ساییدگی،سوختگی،بید خوردگی،در هم آمیختن رنگ ها و … اشاره کرد. در این مقاله مواردی را به شما می گوییم که رعایت کردن آنها باعث آسیب کمتر و عمر طولانی فرش شما می شود.

نکات طلایی نگهداری از فرش ماشینی و دستبافت
آنچه در این مطلب می خوانید ... نمایش

نکات طلایی نگهداری فرش ماشینی و دستبافت

1. رعایت اصول نگهداری از ریشه ی فرش :

نگهداری صحیح و اصولی از ریشه فرش یکی از مهم ترین روش نگهداری فرش ماشینی و دستبافت است. هرگونه آسیب به ریشه منجر به آسیب به بافت و ساختار فرش خواهد شد.

طریقه ی نگهداری درست از ریشه ی فرش را می توانید در مقاله ی “نگهداری از ریشه ی فرش” مطالعه کنید.

2. پهن نکردن فرش در کف گچی و آهکی :

نگهداری فرش در کف های گچی و آهکی سبب پوسیدن فرش خواهد شد. برای مراقب از فرش توصیه می شود قبل از پهن کردن فرش از آهکی یا گچی نبودن کف اطمینان حاصل کنید.

3. پهن کردن فرش در کف صاف و بدون شیب :

نگهداری فرش ماشینی و دستبافت روی زمین یا سطوح غیرهموار، ناصاف و حتی شیبدار سبب آسیب دیدن فرش می شود. نگهداری از فرش در سطوح ناهموار سبب غیر یکدست شدن الگو سایش فرش و فرسایش بیش از حد بخش های برجسته و دفرمگی فرش می شود.

4. انداختن فرش روی موکت :

یکی از مواردی که در اصول نگهداری از فرش به آن توصیه می شود، عدم استفاده از موکت است. اگرچه استفاده از موکت بسیار متداول است و حتی در مواردی توصیه می شود اما موکت فرایند سایش فرش را کمی تندتر از حالت نرمال می کند در نتیجه توصیه می شود برای مراقبت از فرش ماشینی و دستبافت زیر فرش های خود از موکت استفاده نکنید.

5. تا نزدن فرش :

خرید فرش با سایز متناسب برای جلوگیری از چالش هایی چون بریدن بخش بزرگ فرش و یا تا زدن فرش یکی از مهم ترین نکاتی است که هنگام خرید فرش باید به آن توجه کرد.مراقبت و نگهداری فرش های بریده شده کار بسیار سختی و دشواری است. نگهداری از فرشی که با بریدن به ساختار آن آسیب وارد شده نظافت و جا به جایی را دشوار می کند و حتی تردد ساده روی سبب ضعیف تر شدن و سست تر شدن ساختار آن می شود.

ترجیحا از تا زدن بخش اضافی فرش جلوگیری کنید.

موقع خرید، سایز فرش را طوری انتخاب کنید که نیازی به تا زدن فرش نباشد. زیرا تا شدن فرش، هم باعث سایش و فرسایش و هم محیط تاریک باعث رشد میکروب و باکتری و بید فرش می شود. برای مطالعه بیشتر در مورد بید فرش،تشخیص و راهکار مقابله با بیدزدگی می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

برای انتخاب صحیح سایز فرش می توانید مقاله ی “راهنمای صفر تا 100 خرید فرش” را مطالعه کنید.

6. شست و شو سالیانه فرش :

شست و شو سالیانه فرش یکی از اصلی ترین روش مراقبت از فرش ماشینی و دستبافت است. نگهداری فرش های کثیف کمکی به سلامتی آنها نخواهد کرد و به تدریج سبب آسیب به ساختار فرش خواهد شد. شست و شو فرش سبب تمیزی، جلوگیری از بیدزدگی و تجمع باکتری ها می شود. شست و شو سالانه فرش سبب بازگشت الیاف به حالت شاداب اولیه می شود و آلودگی ها و لکه ها را از بین می برد، از چرک مرده شدن فرش جلوگیری می کند و آسیب های احتمالی به سبب کثیفی را از بین می برد.

چگونه بدون شست و شو کامل فرش را تمیز کنیم؟ بهترین ترفندهای تمیز کردن فرش بدون شست و شو را در مقاله “ تمیز کردن فرش (بدون نیاز به شست و شو)” مطالعه کنید.

7. قرار ندادن طولانی مدت اجسام سنگین روی فرش :

قرار گرفتن طولانی مدت اجسام سنگین سبب له شدن و سفت شدن الیاف خاب فرش می شود و فرش به مرور دچار افت ضخامت می شود.برای نگهداری و مراقبت از فرش توصیه می شود که تا حد امکان از قرار دادن اشیا سنگین روی فرش خودداری کنید.

8. استفاده از محافظ فرش در زیر پایه مبل :

قرار گرفتن مبلمان روی فرش در برخی موارد اجتناب ناپذیر است. در این شرایط اینچنین برای مراقبت از فرش پیشنهاد ما به شما استفاده از محافظ یا همان زیر پایه مبلمان است. این محافظ ها با ایجاد یک لایه محافظ مقداری از وزن جسم روی فرش را می کاهد و کمی فرسایش تیز و برنده پایه مبلمان را ملایم می کنند. اگر از فرش های ابریشم دستبافت، ابریشم ماشینی یا فرشی با الیاف ابریشمی استفاده می کنید، قرار ندادن هرگونه جسم سنگین روی فرش حتی با استفاده از محافظ فرش باید مناسب مراقبت از فرش باشد.

هرچه میزان تراکم فرش شما بالاتر باشد مقاومت بهتری در برابر تحمل وزن اجسام سنگین را دارد. با مطالعه مقاله “فرش چند شانه بخریم” مناسب ترین تراکم فرش ماشینی را انتخاب کنید.

9. بریدن فرش :

بریدن فرش یکی از نامناسبترین تصمیمات در مورد فرش است. بریدن یا برش زدن بخشی از فرش باعث آسیب مستقیم می شود و ابداً توصیه نمی شود. در برخی موارد دیگر نیز ممکن است اگر بنا به هر دلیلی مجبور به بریدن فرش خود شده اید سریعاً با یک مرکز رفوگری تماس بگیرید و فرش خود را برای ترمیم و یا سردوز ارسال کنید.

10. قرار گرفتن فرش در معرض نور خورشید :

قرار ندادن فرش ها در آفتاب مستقیم یکی از اصول نگهداری فرش ماشینی و دستبافت است. خشک کردن طولانی مدت فرش در آفتاب و یا قرار گرفتن بخش هایی از فرش زیر پنجره های نورگیر می تواند سبب پوسیدگی و رنگ پریدگی فرش شود. توصیه ما استفاده از پرده یا رو فرشی در طول روز و یا موقع ظهرهای سوزان تابستان است.

الیاف ابریشمی به علت ظرافتی که دارند در برابر آفتاب حساسیت بیشتری دارند.

همه چیز را درباره ی فرش های ابریشمی و روش نگهداری آن در مقاله “فرش ابریشم ماشینی” مطالعه کنید.

11. آویز نکردن فرش :

نگهداری فرش به صورت آویزان ابداً توصیه نمی شود. نگهداری از فرش ابریشمی به شکل آویزان یک روش عالی برای ایجاد کیسی و آسیب زدن به فرش است. آویزان نگهداشتن فرش به ویژه فرش ابریشم یا چله ابریشم اصلا توصیه نمی شود. در مورد تابلو فرش نیز حتما به اصولی قاب شدن تابلو فرش توجه کنید و برای نصب روی دیوار حتما از میخ یا آویز با سر غیر تیز استفاده کنید تا در صورت بروز هر گونه حادثه ای میخ سبب پاره شدن فرش شما نشود.

آویز کردن فرش باعث آسیب به فرش می شود

12. نظافت هفتگی فرش های ماشینی و دستبافت

نظافت هفتگی یکی از ارکان نظافت متداول برای نگهداری فرش ماشینی و دستبافت است. فرش باید هفته ای یکبار به کمک جاروبرقی مورد نظافت قرار بگیرد تا گرد و خاک روی آن تمیز شود و نخ های خاب بار دیگر مرتب شوند. البته در مکان های کم تردد می توان بازه زمانی بلندتری برای نظافت فرش در نظر گرفت.

  13. نظافت هفتگی فرش های چرمی، گلیم، دستبافت هندی

مراقبت از فرش های چرمی، گلیم و دستبافته های هندی که با جارو برقی خوب تمیز نمی شوند شیوه کمی متفاوت تری دارد. استفاده از جاروبرقی ممکن است سبب آسیب دیدن الیاف یا بافت این قبیل فرش ها شود از این رو شیوه نظافت این فرش ها با فرش های ماشینی و دستبافت خاب دار متفاوت است. برای نگهداری و مراقبت از فرش های چرمی، پوست و … توصیه ما به شما تکاندن این فرش ها در محیطی باز برای تخلیه غبار و آشغال های ریز است.

14. جارو برقی کشیدن فرش با درجه بالا و فرچه

نظافت هفتگی فرش با جاروبرقی تاثیر شگرفی در تمیز ماندن فرش دارد اما مکمل این تکنیک، استفاده از جاروبرقی با درجه بالا حداکثر ماهی یک بار است. استفاده از جاروبرقی با درجه بالا همراه با فرچه تمیز کننده باعث غبار زدایی عمقی فرش می شود. این روش در شهرهای بزرگ و آلوده فرش شما را از چرک مردگی نجات می دهد. توجه داشته باشید در صورت استفاده از فرچه مراقب باشید آسیبی به بافت فرش، الخصوص ریشه فرش وارد نشود.

15. تغییر دادن مکان مبلمان روی فرش

وزن مبلمانی که بر روی فرش قرار می گیرند به الیاف فرش فشار می آورند و سبب سفت شدن و یا همان جا انداختن پایه مبل روی فرش می شوند. یکی از ترفندهای نگهداری از فرش تغییر دادن مکان مبلمان روی فرش است. برای جلوگیری از باقی ماندن جای پای مبل و رد انداختن پایه مبل روی فرش توصیه می شود حداقل هر یک ماه شکل چیدمان را به شکلی تغییر دهید که مبلمان در موقعیت جدیدی قرار بگیرند.

یکی از موارد نگهداری از فرش ماشینی و دستباف، جا به جا کردن مبلمان سنگین است.

قرار گرفتن وزن و پایه های مبلمان در موقعیت جدید فرصتی برای بازگشتن الیاف فرش به حالت اولیه می دهد و اینگونه فرش از افت ضخامت و پارگی از ناحیه زیر پایه مبلمان نجات پیدا می کند.

بهترین ترفند برای از بین بردن جای مبلمان از روی فرش چیست؟

بهترین روش برای از بین بردن جای پای مبلمان از روی فرش، قراردادن چند قطعه یخ روی محل جای پایه مبل است.

16. چرخاندن فرش

فرش پس از پهن شدن در کف فضا، طبق عادت رفت و آمد محیط شروع به تغییر می کند. این تغییر فرش که بر اثر پاخوردگی به وجود می آید تغییر آسیب زایی نیست اما برای اینکه الگو تغییر در تمام فرش شما یکسان باشد و فرش از نقاط پر رفت و آمد دچار آسیب نشود، توصیه می کنیم وابسته به میزان رفت و آمد، یک بار در ماه فرش را در 360 درجه ،خلاف جهت پاخوردگی بچرخانید تا هر دو سمت فرش به یک اندازه پا خورده شود. چرخاندن ماهانه ی فرش ها به سبب هماهنگ کردن میزان پاخوردگی خاب فرش یکی از نکات نگهداری فرش ماشینی و دستبافت است. این ترفند به یکدست ماندن کیفیت رنگ فرش شما کمک می کند.

17. لکه گیری فرش

مهم ترین رکن اصول نگهداری فرش دستبافت و ماشینی لکه گیری به موقع فرش است. اقدام به موقع برای لکه گیری شما را از دردسر لکه گیری های سخت و تخصصی رها می کند و خیال شما را از داشتن فرشی سالم و سلامت راحت می کند. پس برای مراقبت از فرش های خود در صورت ریختن چیزی روی فرش و ایجاد لکه، بلافاصله قبل از خشک شدن لکه، اقدام به لکه گیری کنید.

لکه گیری به موقع فرش از رنگ گرفتن و پوسیده شدن الیاف فرش جلوگیری می کند. در ضمن لکه گیری فرش قبل از شست و شو کامل به گرفتن نتیجه ای بهتر کمک می کند.

18. لکه گیری ریشه فرش

ریشه فرش قلب فرش است. برای داشتن فرش هایی سالم و زیبا باید مراقب ریشه ها باشیم. مراقبت از ریشه فرش یکی از اصول نگهداری فرش است. لکه گیری و نظافت ریشه فرش شیوه ی کمی متفوت تری با لکه گیری فرش دارد. برای یادگیری اصول نظافت ریشه فرش می توانید مقاله”شستن ریشه ی فرش با ترفندهای کاربردی” مطالعه کنید.

19. استفاده از مواد شوینده فرش استاندارد، برای شست و شو فرش

استفاده از مواد شوینده استاندارد یکی از نکات مهم برای مراقبت از فرش ماشینی و دستبافت است پس برای شست و شو و یا لکه گیری فرش از مواد شوینده ی استاندارد استفاده کنید. مواد شوینده با آنزیم بالا ، رنگ برها و … نه تنها باعث پاکیزگی فرش شما نمی شوند بلکه سبب پوسیدگی و رنگ پریدگی الیاف فرش می شوند.

بهترین و ساده ترین روش های لکه گیری را در مقاله ی “لکه بری فرش با روش های کاملا ساده” بخوانید.

20. اصول نگهداری فرش ابریشمی

نگهداری فرش ابریشم ماشینی نیازمند رعایت اصول و نکات مهمی است. فرش های ابریشمی ظرافت ویژه ای دارند و نگهداری ویژه تری نیز نیاز دارند. فرش های ابریشمی فقط باید توسط قالیشویی مجرب و به صورت اعلاشویی تمیز شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرش های ابریشم و اصول نگهداری فرش های ابریشمی مقاله “فرش ابريشم ماشينى” را مطالعه کنید.

21. جلوگیری از رطوبت گرفتن فرش

رطوبت قاتل فرش است. نگهداری فرش به دور از رطوبت یکی از اصول نگهداری از فرش ماشینی و دستبافت است. از جمله عوامل انتقال رطوبت به فرش مرطوب بودن کف منزل، آبگرفتگی و یا خوب خشک نشدن فرش بعد از شست و شو است. رطوبت می تواند باعث پوسیدگی،کپک زن،قارچ،بیدزدگی فرش می شود. پس حتما قبل از پهن کردن فرش از مرطوب نبودن کف خانه و سالم بودن تاسیسات لوله کشی منزل مطمئن شوید.

رطوبت می تواند منجر به بوی نم گرفتن فرش شود. در مقاله ” چطور بوی نم فرشرا از بین ببریم؟” ترفندهای موثر برای از بین بردن بوی نم و رطوبت فرش رو مطالعه کنید.

موقع پهن کردن فرش از خشک بودن سطح زمین و یا کف خانه مطمئن شوید.

22. جلوگیری از سوختن فرش

سوختن الیاف فرش آسیب جدی و جبران ناپذیر به فرش وارد می کند. از این رو همواره احتیاط را رعایت کنید و از قرار دادن اجسام داغ مستقیماً روی فرش خودداری کنید و در صورت رخ دادن اینگونه حوادث سریعاً اقدام به رفع و رفو فرش کنید.

با مطالعه  مقاله “رفع انواع سوختگی فرش” سوختگی فرش خود را از بین ببرید.

23. ترمیم و رفو به موقع فرش

رفو و ترمیم فرش در صورت وقوع مشکل یکی از اصول نگهداری و مراقبت از فرش است. اگر فرش شما در اثر اتفاقی دچار آسیب شد ضروری است که پس از رفع آسیب، اقدام به رفو فرش کنید تا ضمن برطرف کردن مشکل جلوی پیشرفت و از بین رفتن فرش را بگیرید.

24. رعایت اصول انبار کردن فرش

نگهداری از فرش ماشینی و دستبافت در انبار نیازمند رعایت اصول انبار کردن فرش است. با مطالعه ” اصول انبار کردن فرش ماشینی یا دستباف” می توانید از اصول نگهداری فرش در انبار آگاه شوید و فرش های خود را به سالم ترین شکل ممکن فرش خود را انبار کنید.

چگونه فرش را برای انبار کردن تا بزنیم؟  همه چیز را درباره ی تا زدن فرش در مقاله “روش درست تا زدن فرش چیست؟” مطاله کنید.

 

25. روی هم پهن نکردن چند فرش

پهن کردن چند فرش به شکلی که روی یکدیگر قرار نگیرند از اصول نگهداری فرش ماشینی و دستبافت است. اگر در یک محیط چند فرش می خواهید پهن کنید، حتماً توجه کنید که فرش ها روی هم قرار نگیرند. زیرا روی هم افتادن فرش ها سبب ساییدگی فرش می شود.

لطفا چند فرش را روی هم قرار ندهید.

 

26. جلوگیری از چروک شدن فرش

فرش ها با وجود وزن سنگینی که دارند اما طول زمان ممکن است به یک سمت حرکت کنند و بخشی از فرش جمع شده، چروک شده یا حتی پاره شوند.

بهترین ترفندهای از بین بردن چروک و شکستگی فرش را در مقاله ” از بین بردن چین و چروک فرش مطالعه کنید.

27. جلوگیری از نفوذ رطوبت گلدان به فرش

رطوبت زیر گلدان ها قاتل خاموش روی فرش شما است. رطوبت گلدان ها به مرور باعث پوسیدگی فرش شما می شود. برای مراقبت از فرش ها توصیه ما به شما قرار ندادن گلدان های گل طبیعی بر روی فرش است.

فراموش نکنید رطوبت قاتل خاموش فرش است. دور نگه داشتن فرش از هرگونه محیط و هوای مرطوب و شرجی یکی از واجب ترین رکن های اصول نگهداری فرش ماشینی و دستبافت است.

28. جمع کردن مو از روی فرش

موهای انباشته شده روی فرش و موکت منبع برای گرد هم آمدن باکتری ها و میکروب ها است. نظافت و جمع کردن مو از روی فرش یک روش نگهداری از فرش ماشینی و دستبافت است.  بهترین و بی دردسرترین ترفندهای جمع کردن مو از روی فرش در مقاله “جمع کردن مو از روی فرش و موکت” برای شما جمع آوری کرده ایم.

 

29. جمع کردن مو حیوانات از روی فرش

جمع کردن کرک و مو حیوانات از روی فرش برای افرادی که حیوان خانگی دارند نه تنها یکی از ارکان اصلی نظافت فرش است بلکه یک روش نگهداری فرش ماشینی و دستبافت است تا از آسیب های احتمالی چون بیدزدگی، چرک مردگی، پوسیدگی و … جلوگیری می کند. جمع کردن مو و کرک حیوانات از روی فرش هم برای سلامت فرش و هم برای سلامت کودکان و حیوانات از واجبات است.

“بهترین نوع فرش برای حیوانات خانگی چیست؟” با مطالعه مقاله می توانید مناسب ترین فرش را انتخاب کنید.

30.  استفاده از ترمز فرش و روش های جلوگیری از لیز خوردن فرش

لیز خوردن فرش می تواند هم حادثه آفرینی کند و هم سبب کشیدگی، کیس شدگی و یا پارگی فرش شما شود. استفاده از ترمز های فرش و روش های جلوگیری از لیز خوردن فرش یکی از روش های مراقبت از فرش و نگهداری فرش ماشینی و دستبافت است. با مطالعه مقاله “سر خوردن فرش و راه‌های جلوگیری از آن” بهترین ترفندهای مراقبت از فرش در برابر لیز خوردن را فراگیرید.

امیدوارم با مطالعه و استفاده از این نکات همواره فرش های سالم و زیبا داشته باشید.

اگر علاقه مند به مطالعه مقالات خارجی در مورد انواع روش های نگهداری فرش دارید، می توانید وارد این لینک شوید.

 

نظرات شما

    02141173

    نیاز به مشاوره دارید؟